جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو

جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو
آنچه می خوانید...

جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو – زانو درد از جمله بیماری های شایع در بین افراد با رده های های سنی مختلف است که به دلایل زیادی مانند بالا رفت سن، پوکی استخوان، بیماری های مفصلی مانند رماتیسم، ایستادن به مدت طولانی، ورزش های سنگین و… پدید می آید. اگر به پزشک مراجعه کنید با توجه به میزان درد روش های درمانی مختلفی توسط پزشک تجویز می شود. یکی از روش های درمانی پزشکان برای رفع مشکل مفصل زانو جراحی آرتروسکوپی است که از طریق آن می توان تسلط بهتری به مفصل زانو پیدا کرد. این روش درمانی اطلاعات تشخیصی کاملی درباره انواع بیماری ها در اختیار متخصص ارتوپد قرار می دهد تا راه های درمانی کم تهاجمی ارائه دهند. جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو توسط دکتر فرهاد شهبازی در تهران صورت می گیرد که در صورت تمایل می توانید به ایشان مراجعه کنید.

 

به چه دلایلی رباط صلیبی زانو تحت عمل آرتروسکوپی قرار می گیرد؟

در مفصل زانو رباط های مختلفی وجود دارد که آسیب به هر کدام تاثیری مستقیمی بر عملکرد مفصل دارد. رباط ها نوار های بافتی محکمی هستند که استخوان های پا را به مفصل زانو متصل می کند. یکی از رباط های مهم مفصل زانو رباط صلیبی است که در صورت آسیب دیدن باید تحت عمل آرتروسکوپی قرار گیرد. دلایل زیادی منجر به آسیب دیدگی رباط صلیبی زانو می شود، فقط ضربه باعث آسیب دیدن رباط صلیبی نمی شود؛ از همین رو مفصل زانو را آرتروسکوپی می کنند تا با معاینه دقیق علت پارگی و کشیدگی رباط را مشاهده کنند. از مهم ترین روش های تشخیصی صدمه به رباط صلیبی، آزمایش خون و تصویر برداری به کمک سی تی اسکن، ام آر ای و شرح وضعیت بیمار است. از دلایل آسیب دیدن مفصل زانو که منجر به آرتروسکوپی می شود موارد زیر هستند:

  • اگر در اثر حوادث ناگهانی مانند تصادفات رانندگی، تمرینات ورزشی، سقوط از ارتفاع زیاد ضربه به صورت ناگهانی و مکرر به پا وارد شود باید رباط تحت آرتروسکوپی قرار گیرد.
  • در صورتی که به برخی از بیماری های ژنتیکی و وراثتی مبتلا هستید باید جراحی آرتروسکوپی انجام شود.
  • عوامل آناتومیک مانند هایپر اکستنشن زانو، پروتئین پا سبب آسیب به رباط صلیبی و در نتیجه جراحی آرتروسکوپی می شود.
جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو
جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو

هدف از انجام آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو چیست؟

مفصل زانو یکی از کاربردی ترین مفصل های بدن است که انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن، دویدن، پریدن و… به عملکرد صحیح مفصل زانو بستگی دارد. در صورتی که به رباط صلیبی صدمه وارد شود با علائمی همچون درد، التهاب و محدود شدن دامنه حرکتی همراه خواهد بود. هدف جراح متخصص ارتوپد از جراحی آرتروسکوپی موارد زیر هستند:

  • کم شدن یا از بین رفتن دردهای زانو
  • رفع و درمان کامل تورم، قرمزی و التهاب ایجاد شده در مفصل زانو
  • افزایش یافتن میزان دامنه حرکتی مفصل زانو
  • برگشت به انجام فعالیت های روزانه بدون انقباض زانو
  • به وجود آمدن ثبات و پایداری مفصل زانو
  • جراحی بی خطر با خونریزی کمتر

 

جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو چگونه انجام می شود؟

جراحی آرتروسکوپی را می توان به صورت بی حسی یا بیهوشی انجام داد اما اینکه از کدام روش استفاده شود بستگی به شرایط بیمار و نظر ارتوپد دارد. برای انجام آرتروسکوپی رباط صلیبی بعد از ضد عفونی کردن زانو، برش یا سوراخ های کوچکی روی مفصل زانو ایجاد می شود. لوله آرتروسکوپی را به داخل این سوراخ ها هدایت می کنند تا به رباط صلیبی آسیب دیده دسترسی بهتری پیدا کنند. با توجه به تصاویری که دوربین این دستگاه ارسال می کند ترمیم بافت های رباط توسط پزشک شروع می شود. بعد از پایان یافتن ترمیم رباط و خارج کردن لوله آرتروسکوپی محل بریدگی بخیه زده می شود.

 

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو

آرتروسکوپی روشی ساده تر از عمل جراحی باز برای ترمیم و جراحی رباط صلیبی تلقی می شود؛ زیرا طول دوره نقاهت کمتری داشته و نیازی به مراقبت های پیچیده ندارد؛ اما از آنجا که برای انجام آرتروسکوپی در زانو شکاف ایجاد می شود باید به نکات مراقبتی بعد از آن توجه ویژه ای داشته باشید. مراقبت های بعد از جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو به شرح زیر است:

  • دارو های تجویز شده توسط پزشک ارتوپد را سر وقت مصرف کنید.
  • به موقع زخم ها را پانسمان کنید تا از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری شود.
  • جای زخم را تمیز و خشک نگه دارید.
  • برای کاهش تورم و التهاب زانو را بالا نگه دارید.
  • طبق دستور پزشک استحمام انجام دهید.
  • از وسایل کمکی مانند عصا و واکر استفاده کنید تا وزن و فشار کمتری به زانو ها وارد شود.
  • حدود سه هفته از رانندگی کردن امتناع کنید.
  • تمرینات کششی و حرکات اصلاحی مخصوص زانو انجام دهید تا عضلات مفصل زانو تقویت شود.
  • تا جایی که می توانید از زانو استفاده کنید.
  • استراحت و تغذیه مناسب داشته باشید.
  • تا چند روز پس از جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید.
جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو
جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو

مراجعه به پزشک

در مطالب بالا به بررسی جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی و مراقبت های بعد از آن پرداختیم. رباط صلیبی یک عضو بسیار حساس در زانو به حساب می آید که هر گونه آسیب به آن سبب اختلال در عملکرد مفصل زانو می شود. ضربه مکرر به زانو، بیماری های ژنتیکی و اختلال در میزان هورمون های جنسی از دلایل آسیب دیدن رباط صلیبی هستند. بیشتر افراد به ویژه ورزشکاران و فوتبالیست ها دچار پارگی یا کشیدگی رباط صلیبی می شوند؛ از همین رو ممکن است این افراد به خاطر یک عمل بد زندگی ورزشی خود را از دست بدهند در چنین مواقعی باید به دنبال یک پزشک متخصص خوب برای جراحی آرتروسکوپی رباط صلیبی زانو باشند. دکتر فرهاد شهبازی بیله سوار را می توان به عنوان بهترین متخصص و جراح ارتوپد معرفی کرد که با انجام صد ها عمل سابقه درخشانی در جراحی مفصل و زانو دارد؛ بنابراین اگر به هر دلیلی در مفصل زانو احساس درد و ناراحتی کردید با شماره تماس هایی که در سایت قرار گرفته تماس بگیرید و ویزیت حضوری برای مراجعه به ایشان را رزرو کنید.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x