بهترین جراح پارگی رباط صلیبی و نکات انتخاب آن

بهترین جراح پارگی رباط صلیبی
آنچه می خوانید...

بهترین جراح پارگی رباط صلیبی – رباط صلیبی یکی از مهم‌ ترین بخش های بدن ما محسوب می‌ شود که به‌ صورت یک طناب بافتی از جنس فیبرهای کلاژن متراکم و مقاوم در برابر کشش است و می‌ تواند در محل مفصل زانو جای بگیرد. نقش مهم این رباط حفظ سلامتی و ثبات مفصل زانو است؛ اما یکسری فعالیت‌ های شدید بدنی باعث می‌ شوند که رباط صلیبی آسیب ببیند و در چنین شرایطی فرد درد و التهاب شدیدی را در ناحیه زانو خواهد داشت. یکی از روش‌ های درمان پارگی رباط صلیبی جراحی است که باید حتماً توسط متخصص باتجربه انجام شود. در این مطلب از سایت دکتر فرهاد شهبازی قصد داریم نکاتی که لازم است برای انتخاب بهترین جراح پارگی رباط صلیبی بدانید را ذکر کنید.

 

انواع رباط صلیبی

رباط صلیبی به دو صورت قدامی و پشتی در کپسول مفصل زانو جای می‌ گیرد که با توجه به آناتومی خاصشان نامگذاری شدند.

  • رباط صلیبی قدامی: رباط صلیبی قدامی از سطح داخلی کندیل خارجی استخوان ران شروع می‌ شود و تا بخش جلویی درشت‌ نی در زانو ادامه دارد. زمانی‌ که فرد می‌ ایستد و زانو کاملاً صاف است رباط صلیبی قدامی به حالت کشیده در می‌ آید و باعث می‌ شود که زانو به عقب حرکت نکند؛ اما زمانی‌ که زانو خم شده باشد رباط صلیبی قدامی نیز کاملاً شل خواهد شد.
  • رباط صلیبی پشتی: رباط صلیبی پشتی از رباط صلیبی قدامی مستحکم‌ تر است و به‌ خوبی می‌ تواند در برابر کشش مقاومت کند. این رباط صلیبی پشتی با اتصال سطح خارجی کندیل داخلی استخوان ران به قسمت پشتی درشت‌ نی از حرکت درشت‌ نی به سمت عقب جلوگیری می‌ کند.

 

دلایل آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی

زمانی‌ که بدن فعالیت بسیار شدیدی دارد رباط صلیبی آسیب می‌ بیند. به‌ همین خاطر اکثر ورزشکاران (فوتبالیست‌ ها) در معرض خطر پارگی رباط صلیبی هستند. البته این نوع پارگی در رباط صلیبی می‌ تواند به‌ صورت کامل یا جزئی باشد ولی در طی آن به غضروف، مفصل زانو یا مینیسک نیز آسیب وارد می‌ شود. در ادامه عوامل متعددی که باعث آسیب به رباط صلیبی می‌ شوند را بررسی خواهیم کرد.

  • عوامل آناتومیک: عوامل مختلفی که در آناتومی تأثیر دارند مثل سستی رباطی، هایپراکستنشن زانوها، پرونیشن پا می‌ توانند باعث ایجاد پارگی رباط صلیبی شوند.
  • فشار و ضربه: اغلب زمانی‌ که در اثر ضربه به مفصل زانو، زانو خم شده و رباط در حالت شل قرار گرفته باشد پارگی ایجاد می‌ شود. به‌ عنوان مثال برخی ورزش‌ های حرفه‌ ای مثل کشتی، فوتبال یا بازی‌ های پرخطر مثل پریدن از ارتفاع باعث پارگی رباط صلیبی می‌ شوند. همچنین در هنگام دویدن چرخش ناگهانی یا کاهش سرعت می‌ تواند باعث آسیب به رباط صلیبی شود.
  • هورمون ها: ریسک آسیب رباط صلیبی قدامی در خانم‌ ها به‌ خاطر عوامل هورمونی معمولاً بیشتر است. با وجود گیرنده های مرتبط به هورمون‌ های جنسی استروژن و پروژسترون در سطح رباط صلیبی زانو خانم‌ های ورزشکار بیشتر در معرض آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی قرار دارد.
  • عوامل ژنتیکی: ویژگی‌ های وراثتی نیز می‌ توانند باعث شوند که رباط صلیبی در افراد مختلف حساس یا آسیب‌ پذیرتر باشد.
بهترین جراح پارگی رباط صلیبی
بهترین جراح پارگی رباط صلیبی

بین کشیدگی و پارگی رباط صلیبی چه تفاوتی وجود دارد؟

در واقع شدت آسیب یعنی کشیدگی و پارگی رباط صلیبی وابسته به شدت ضربه است. اگر شدت ضربه کم‌ تر باشد، تنها بافت رباط آسیب می‌ بیند و ساختار اصلی آن حفظ خواهد شد؛ زیرا یک کشیدگی خفیف اتفاق افتاده است. چنانچه شدت آسیب بسیار زیاد باشد، رباط ساختارش کاملاً تخریب می‌ شود و پارگی ایجاد خواهد شد. با توجه به نوع آسیب و شدت آن روش درمانی مناسب توسط متخصص انتخاب می شود.

 

نحوه انجام جراحی رباط صلیبی توسط بهترین جراح پارگی رباط صلیبی

در جراحی رباط صلیبی توسط بهترین جراح پارگی رباط صلیبی ابتدا لازم است رباط آسیب‌ دیده برداشته شود و سپس اتوگرافت صورت گیرد. از نظر ساختار و عملکرد تاندون شباهت زیادی به رباط دارد. به واسطه تجهیزات تخصصی جراح می‌ تواند قطعه‌ ای از تاندون ناحیه عضله چهار سر ران یا کشکک زانوی بیمار را برداشته و به‌ جای رباط در محل آسیب‌ دیده قرار دهد. در برخی موارد نیز از تاندون‌ های اهدایی برای این کار استفاده می‌ شود. به واسطه سوراخ‌ های ایجاد شده در استخوان ران و انتهای درشت‌ نی پیچ و مهره در محل موردنظر به کمک ابزار لازم قرار می‌ گیرند. در مرحله آخر نیز حفره‌ های ایجاد شده با بخیه ترمیم می‌ شوند. معمولاً یک شب اقامت در بیمارستان برای بیماران جراحی شده ضروری است.

 

جراحی پارگی رباط صلیبی برای چه کسانی مناسب نیست؟

زمانی‌ که امکان ترمیم خود به‌ خودی رباط وجود نداشته باشد، لازم است جراحی صورت بگیرد؛ بنابراین در مواردی که رباط دچار کشیدگی جزئی شد و فعالیت‌ های فرد به‌ صورت کنترل‌ شده باشد نیازی به عمل جراحی نیست. همچنین اشخاصی که مصرف سیگارشان زیاد است، وزن بالایی دارند و همچنین مبتلا به بیماری‌ های زمینه‌ ای مثل دیابت و فشارخون بالا هستند، نمی‌ توانند از جراحی برای بازسازی رباط صلیبی استفاده کنند.

بهترین جراح پارگی رباط صلیبی
بهترین جراح پارگی رباط صلیبی

چگونه بهترین جراح پارگی رباط صلیبی را انتخاب کنیم؟

با توجه به این‌ که امروزه در سراسر کشور به‌ خصوص تهران جراحان و متخصصان زیادی در زمینه جراحی پارگی رباط صلیبی تخصص و مهارت دارند، انتخاب برای بیماران کمی سخت خواهد شد؛ اما باید توجه داشته باشید که رباط صلیبی یکی از بخش‌ های بسیار مهم بدن است که باید حتماً توسط جراح حاذق و باتجربه درمان شود تا از خطرات و مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود. برای انتخاب لازم است شما در مرحله اول پیش‌ از مراجعه حضوری مدارک و سوابق حرفه‌ ای پزشک موردنظر خود را در فضای مجازی بررسی کنید. در این زمینه می‌ توانید از نظرات بیمارانی که قبلاً توسط ایشان جراحی شدند نیز استفاده کنید. پزشکانی که کامنت یا نظرات مثبت دارند قابل‌ اعتمادتر هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن روش‌ های نوین مواجه هستیم که اگر پزشک موردنظر شما در این زمینه فعالیت داشته باشد و بتواند برای درمان از دستگاه‌ ها و تجهیزات مدرن استفاده کند نسبت‌ به سایر جراحان با متد قدیمی ارجحیت دارد.

 

مراجعه به بهترین جراح پارگی رباط صلیبی

همان‌ طور که در مطالب فوق ذکر شد رباط صلیبی یکی از بخش‌ های آسیب‌ پذیر بدن است که فعالیت‌ ها و ورزش‌ های سنگین می‌ توانند آن را تخریب کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از این آسیب‌ های احتمالی لازم است وزن خود را در حالت نرمال نگه دارید و حتی‌ المقدور از انجام فعالیت‌ های سنگین اجتناب کنید. اگر با رعایت موارد فوق باز هم دچار پارگی رباط صلیبی شدید، باید بهترین جراح پارگی رباط صلیبی را برای انجام برای پروسه درمان خود انتخاب کنید. دکتر فرهاد شهبازی جراح ارتوپدی و متخصص جراحی مفصل زانو با سال‌ ها سابقه در زمینه جراحی رباط صلیبی می‌ توانند در طول درمان کنار شما باشند. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری کافیست با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x