بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی
آنچه می خوانید...

بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی – دکتر ارتوپد باید با آسیب دیدگی ها و بیماری های سیستم اسکلتی بدن آشنایی کامل داشته باشد و به تشخیص و درمان آن بپردازد. معمولاً پای پرانتزی از جمله بیماری هایی است که ممکن است افراد چندان به آن توجهی نداشته باشند و به همین دلیل، به مرور زمان با عوارض و مشکلات زیادی روبرو شوند، به همین خاطر ما قصد داریم در ادامه شما را با این بیماری به صورت مختصر و مفید آشنا کنیم.

 

بیماری پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی در دسته بندی بیماری های ارتوپدی قرار می گیرد که متاسفانه ساختار پا را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان، می توان گفت در این شکل بیماری زمانی که پاها در کنار یکدیگر هستند، شکلی همانند پرانتز دارند که از لحاظ زیبایی هم ساختار پا را زیر سوال می برند. معمولاً زمانی که استخوان به صورت غیر طبیعی رشد می کند، به خاطر وجود بیماری هایی نظیر آرتروز، پاژه و بلانت ممکن است این مشکل دیده شود، توجه داشته باشید که اگر این بیماری درمان نشود، زانو تحلیل رفته و بیماری های دیگری نظیر آرتریت و آرتروز هم شدت پیدا می کنند و به همین خاطر، شما باید هر چه سریع تر به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

 

علائم پای پرانتزی

پای پرانتزی علائمی دارد که مهمترین علامت آن بیرون زدن خمیدگی پاها است. به گونه ای که در هنگام راه رفتن یا زمانی که مچ پاها در کنار یکدیگر هستند، این علامت به راحتی دیده می شود، البته افراد دیگری هم ممکن است با وجود این بیماری به سمت داخل با انگشتان خود راه بروند.

زمانی که زانوها در کنار یکدیگر قرار دارند، اما تماس مچ ها امکان پذیر نیست، معمولاً به وجود این بیماری می توان پی برد. درد زانو و لگن هم از جمله موارد دیگری است که می توان به این بیماری نسبت داد. احساس خستگی در هنگام راه رفتن، عدم تعادل در پیاده روی، بی ثباتی زانو و همچنین آرتریت پیشرونده در بزرگسالی همگی از جمله علائم دیگر پای پرانتزی به شمار می آیند. با مشاهده این علائم باید هر چه سریع تر به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی
بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

عوارض پای پرانتزی

شما اگر به بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی مراجعه نکنید، صد در صد با عوارض و مشکلات آن روبرو خواهید شد. بزرگ شدن، تغییر شکل و تحلیل زانو مهمترین عوارضی هستند که متاسفانه به وجود می آیند. در این میان، بد شکلی و شکستگی استخوان را هم باید در نظر بگیرید؛ چرا که پاهای پرانتزی روی توانایی راه رفتن افراد هم تاثیر می گذارند.

زمانی که بیش از اندازه روی مفاصل فشار وارد آید، ممکن است افراد دچار آرتروز شده که معمولاً بعد از ۴۰ یا ۵۰ سالگی این مشکل به وجود می آید.

نارسایی قلبی هم یکی دیگر از مشکلاتی است که نباید آن را نادیده گرفت. توجه داشته باشید که بیماری پای پرانتزی باعث می شود که قلب به بخش های آسیب دیده خون بیشتری را پمپاژ کند و آن دسته از افرادی که دچار بیماری قلبی هستند با وجود پای پرانتزی احتمال نارسایی قلبی را هم باید در نظر بگیرند.

سرطان استخوان هم از جمله عوارض و مشکلات پای پرانتزی است؛ چرا که معمولاً درصدی از افرادی که به بیماری پاژه مبتلا هستند، به سرطان استخوان هم مبتلا می شوند و مشکل دیگری هم که به وجود می آید، متاسفانه این است که بیمار در هنگام خم شدن با دردهای زیادی روبرو می شود؛ چرا که مفاصل آسیب پذیرتر شده و ممکن است ستون فقرات هم دچار انحراف شوند، پای پرانتزی باعث می شود تا قد افراد کوتاه تر شده و این روی اعتماد به نفس تاثیر منفی می گذارد. کمردردهای مزمن هم از جمله عوارض دیگر پای پرانتزی در بزرگسالان است.

 

تشخیص پای پرانتزی توسط بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

بهترین دکتر ارتوپد می تواند با اندازه گیری فاصله بین زانوها و مچ ها به تشخیص این بیماری بپردازد. در شرایطی هم که زانوی بیمار را به سمت های مختلف می چرخاند، به ارزیابی ستون فقرات و لگن می پردازد. معمولاً روش اندازه گیری پای پرانتزی جزء روش های بسیار دقیق به شمار می آید که البته بیمار نباید در این شرایط عضلات ران خود را منقبض کند.

ناگفته نماند که پزشک از عکسبرداری با اشعه ایکس هم می تواند استفاده کند تا به تشخیص این بیماری بپردازد. در تصویر اشعه ایکس از لگن تا مچ پا به راحتی قابل مشاهده است و پزشک ارتوپد می تواند بزرگی و محل تغییر شکل را به راحتی تشخیص دهد. آزمایش های دیگری نظیر ادرار، خون و ژنتیک هم به همراه آزمایش تراکم سنجی استخوان جزء روش های قابل قبول به شمار می آیند.

 

درمان پای پرانتزی توسط بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

روش درمان پای پرانتزی توسط بهترین دکتر ارتوپد به این شکل است که پزشک ویتامین D تجویز کرده و ممکن است توصیه کند تا از کفی های طبی یا زانو بند هم استفاده کنید. در مواردی هم جراحی استئوتومی از جمله روش های درمانی به شمار می آید که البته در شرایط حاد می توان از این جراحی استفاده کرد.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که هر چقدر سریع تر به تشخیص این بیماری بپردازید، صد درصد درمان آن شما را با فراز و نشیب های کمتری روبرو خواهد کرد. در برخی از شرایط شاید پاهای پرانتزی را بدون جراحی نتوان اصلاح کرد؛ چرا که فیزیوتراپی، ورزش و ویتامین ها روی شکل استخوان ها تاثیری نمی گذارد و تنها روشی که برای تغییر شکل پاها می توان در نظر گرفت، برش استخوان و صاف کردن آن است که جراحی استئوتومی می گویند. جراحی های دیگری هم برای درمان خمیدگی پا وجود دارد، اما معمولاً این نوع جراحی را می توان گزینه ایده آل تری در نظر گرفت.

بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی
بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

درجه های پای پرانتزی

دکتر ارتوپد معمولاً درجه های پای پرانتزی را هم به خوبی می شناسد؛ چرا که می توان پای پرانتزی شدید، متوسط و خفیف را در نظر گرفت. پای پرانتزی خفیف در منزل به راحتی قابل تشخیص نیست و تنها پزشک می تواند آن را تشخیص دهد. معمولاً پای پرانتزی شدید در اولین نگاه بیمار به تشخیص این بیماری بپردازد. برخی از پاهای سالم هم به بیرون انحنا دارند که البته ۳ الی ۶ درجه می توان این انحنا را در نظر گرفت.

 

مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد برای پای پرانتزی

در مورد پای پرانتزی، علائم، روش تشخیص و روش درمان آن با شما صحبت کردیم. در این میان، بهتر است بدانید که اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد هستید، دکتر شهبازی متخصص ارتوپد می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x