بهترین راه های بهبود درد لگن

بهترین راه های بهبود درد لگن
آنچه می خوانید...

بهترین راه های بهبود درد لگن

درد لگن یکی از دردهای ناراحت کننده است که دلایل متعددی می تواند داشته باشد. گاهی این درد به دلیل مشکلات استخوانی در لگن ایجاد می شود و گاهی هم به دلیل مسائل ساختاری در منطقه کمر. مهم است که دلیل این درد تعیین شود و به درمان آن پرداخته شود، زیرا ممکن است این درد باعث درد در کشاله ران، پا و زانو شود. جالب است بدانید که خانم ها به طور معمول بیشتر با درد لگن روبرو می شوند. در این متن با دلایل و درمان های درد لگن آشنا خواهید شدید.

زمانی که آناتومی لگن را بررسی می کنید، متوجه می شوید که استخوان ها و عصب های زیادی در این ناحیه وجود دارند که در عملکرد صحیح لگن نقش دارند. هرگونه مشکل در این بخش ها می تواند باعث درد و ناراحتی شود. فرسایش استخوان لگن می تواند منجر به استئوآرتریت در مفصل ران شود. شکستگی لگن نیز نتیجه فشار و ضربه، رفتگی مفصل ران، پیچیدگی مفصل ران، التهاب بورسیت مفصل ران و لغزش سر استخوان ران است که باعث درد و التهاب در لگن و باسن می شوند. اطلاعات دقیق تر درباره دلایل درد لگن می تواند کمک شایانی باشد.

عوامل مربوط به درد لگن

درد لگن یکی از مشکلات پرکاربرد و آزاردهنده است که می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود. در زیر به شرحی از عوامل متداولی که می توانند به درد لگن منجر شوند، پرداخته شده است:

بهترین راه های بهبود درد لگن
بهترین راه های بهبود درد لگن
  • آرتروز در مفصل ران: وقتی مفصل ران آرتروز داشته باشد، در محل برخورد استخوان لگن و استخوان ران مشکلاتی به وجود می آید و با التهاب مفصل ران، فرد احساس درد و ناراحتی می کند.
  • استئوآرتریت یا فرسایش مفصل ران: فرسایش مفصل ران یا استئوآرتریت یکی از دلایل ایجاد درد و ناراحتی در لگن است که به دلیل شکستگی، دررفتگی و پیچ خوردگی مفصل ران ایجاد می شود.
  • پاره شدن غضروف حلقه ای اطراف مفصل ران: غضروف حلقه ای شکل به نام «لابروم»، وقتی پاره می شود، تمام فشار و ضربه ها به مفصل ران وارد می شود و همین باعث می شود که فرد در ناحیه لگن و باسن احساس درد کند.
  • بورسیت تروکانتر: این التهاب کیسه های مایع کوچک در اطراف مفصل ران باعث ایجاد درد و ناراحتی در لگن و باسن می شود.
  • در رفتن مفصل ران: این وضعیت باعث می شود که استخوان ران از کاسه استخوان لگن خارج شود و فرد را به درد لگن دچار کند.
  • شکستگی استخوان لگن: این وضعیت باعث می شود که مقدمه درد و ناراحتی های لگن خواهد بود.
  • پیچ خوردن مفصل ران: پیچ خوردن مفصل ران معمولا با درد و ناراحتی همراه است و ممکن است از رباط های مفصل ران آسیب ببیند.
  • استئونکروز مفصل ران: وقتی خون به استخوانها و مفاصل نرسد، استخوانها تحلیل می روند و مقاومت خود را نسبت به ضربه و فشار از دست می دهند و ممکن است منجر به درد و ناراحتی در لگن و ران شوند.
  • حاملگی خارج از رحم و سقط جنین: این وضعیت فشار زیادی به لگن وارد می کند و می تواند به درد لگن منجر شود.
  • مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی و روده: مشکلات مانند آدنومیوز، آندومتریوز، دیسمنوره، سرطان روده، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر نیز می توانند علل درد لگن باشند.
  • مشکلات مربوط به کلیه و مثانه: بیماری هایی مانند سندرم مثانه دردناک و عفونت ادراری می توانند منجر به درد لگن شوند.

درمان درد لگن

معاینه لگن حتما باید توسط متخصص ارتوپدی انجام شود تا علت درد لگن به درستی تشخیص داده شود و بهترین روش درمانی برای شما تجویز شود. موارد زیر از اصلی ترین روش های درمان درد لگن هستند:

  • استراحت کردن: اگر مشکل شما حاد نباشد، پزشک برای کاهش درد لگن به شما استراحت را توصیه می کند. برای افرادی که با راه رفتن و دویدن احساس درد در لگن و باسن می کنند، استراحت کردن یک روش بسیار مفید است که درد آنها را کاهش می دهد.
  • خوردن دارو برای کاهش درد: برای کنترل درد و کاهش ناراحتی در لگن، می توان داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن را برای شما تجویز کرد. تجویز دارو فقط باید توسط پزشک انجام شود و مصرف خودسرانه داروها توصیه نمی شود.
  • ماساژ و ریلکسیشن: برای کاهش درد لگن، می توان از ماساژ و ریلکسیشن بدن کمک گرفت. با این روش ها، استرس و درد عضلات کمتر می شود و عضلات و عصب های بدن از گرفتگی رها می شوند.
  • تکنیک سرما و گرما: سرما درمانی و گرما درمانی از بهترین روش ها برای کاهش دردهای مزمن هستند. این روش ها می توانند به کاهش تورم، درد عضلانی و اسپاسم کمک کنند.
  • تکارتراپی: تکارتراپی یکی از بهترین روش های جدید برای درمان دردهای لگن است. این روش با استفاده از کاوشگر یا پروب انرژی را از ارگان های سالم به ارگان های بیمار منتقل می کند و به درمان قسمت های آسیب دیده کمک می کند.
  • فیزیوتراپی و ورزش: ورزش و فیزیوتراپی می توانند به حفظ دامنه حرکتی مفصل کمک کنند و در ترمیم لگن و رفع مشکلات داخل مفصل کاربرد دارند.
  • لیزر درمانی: برای درمان درد لگن و تقویت اندام ها و مفاصل اطراف لگن، از لیزر درمانی استفاده می شود.
  • استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر: استفاده از وسایل کمکی می تواند فشار به لگن را کاهش داده و از وارد آمدن فشار به لگن جلوگیری کند.
  • تزریق به داخل مفصل و آرتروسکوپی مفصل ران: این روش ها برای کاهش التهاب و رفع مشکلات داخل مفصل لگن کاربرد دارند.
  • جراحی تعویض مفصل لگن و جراحی ترمیم لگن: این روش ها در مواردی که روش های دیگر نتیجه ندهند، مورد استفاده قرار می گیرند.
بهترین راه های بهبود درد لگن
بهترین راه های بهبود درد لگن

بهترین دکتر درمان درد و مشکلات لگن

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان درد لگن شما را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان درد لگن خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با درد لگن می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x