بورسیت شانه چیست

بورسیت شانه چیست
آنچه می خوانید...

بورسیت شانه چیست؟

بورسیت شانه یک مشکل دردناک است که بسیاری از افراد را در هر سنی متاثر می کند، به ویژه افراد میانسال و مسن و همچنین افرادی که دارای ضعف عضلانی هستند. علت اصلی بورسیت شانه ممکن است مربوط به انجام فعالیت های تکراری مانند بالا و پایین بردن دست به سمت سر، پرتاب و یا پیچش بازو باشد که باعث سایش در قسمت بالای شانه می شود. ورزشکاران نیز اغلب پس از انجام حرکات مانند پرتاب، بالا و پایین بردن دست یا شنا، ممکن است به بورسیت شانه مبتلا شوند.

بورسیت شانه ممکن است به صورت تدریجی یا ناگهانی اتفاق بیفتد و گاهی ممکن است ناشی از بیماری های خودایمنی باشد یا حتی بدون علت خاصی رخ دهد. برای درمان بورسیت شانه، فیزیوتراپی یک روش بسیار موثر است که به کاهش درد، تورم، سفتی و ضعف در شانه، بازو، گردن و قسمت بالای کمر کمک می کند.

بورسیت شانه چیست
بورسیت شانه چیست

بورسیت شانه به چه چیزی گفته می شود؟

بورسیت شانه یک وضعیت التهابی است که وقتی بورسا (کیسه ای حاوی مایع در نزدیکی شانه) آسیب می بیند، تحریک می شود یا التهاب می گیرد، رخ می دهد. این وضعیت به طور عمده منجر به درد می شود و گاهی از آن به عنوان بورسیت ساب آکرومی نیز یاد می شود. عموماً بورسا به عنوان یک بالشتک برای تاندون روتاتورکاف (یک مجموعه از تاندونهای ماهیچه ای) که زیر بورسا قرار دارد، عمل می کند و از مالیدن تاندون بر روی استخوان آکرومیون (یک استخوان در بالای شانه) جلوگیری می کند.

بورسیت شانه معمولاً به دلیل فعالیت های تکراری مانند بالا و پایین کردن دست به سمت سر، پرتاب کردن و یا پیچش بازو رخ می دهد. عوامل دیگری مانند ضعف عضلانی یا هماهنگی ضعیف عضلانی، وضعیت نادرست بدنی، ضربه مستقیم، جراحی شانه، رسوب کلسیم در شانه، رشد اضافی استخوان، عفونت یا بیماری های خودایمنی نیز می توانند منجر به بورسیت شانه شوند.

در بورسیت شانه، عضلات یا تاندون ها در نزدیکی بورسا مالش می کنند که باعث سوزش و درد می شود.

بورسیت شانه چه حسی دارد؟

علائم و احساساتی که ممکن است در بورسیت شانه تجربه شود عبارتند از:

  • درد در سمت بیرون یا نوک شانه
  • درد هنگام فشار دادن انگشت بر روی نوک شانه
  • درد در منطقه آسیب دیده از شانه
  • تشدید درد با حرکت بازو به سمت پهلو
  • درد هنگام چرخش بازو
  • درد هنگام انجام حرکات هل دادن یا کشیدن بازو به سمت بالا یا پایین

تشخیص بورسیت شانه چطور است؟

وقتی به یک پزشک مراجعه می کنید، او یک ارزیابی کامل روی شما انجام می دهد که شامل گرفتن سوابق پزشکی شما می شود. همچنین او سوالات دقیقی در مورد علائمی که تجربه می کنید از شما می پرسد، مانند:

  • چگونگی و زمانی که درد شدید احساس می کنید؟
  • آیا فعالیت های تکراری انجام می دهید؟
  • آیا به شانه تان ضربه مستقیمی وارد شده یا بر روی آن سقوط کرده اید؟

درمان بورسیت شانه

درمان بورسیت شانه به چندین روش مختلف انجام می شود. این اقدامات شامل استراحت، استفاده از یخ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تخلیه بورسا، تزریق کورتیکواستروئید، آنتی بیوتیک ها، فیزیوتراپی، و در موارد شدیدتر جراحی است. در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم:

  • استراحت: استراحت شانه آسیب دیده اولین گام برای درمان بورسیت است. اجتناب از فعالیت هایی که باعث درد می شوند و به شانه استراحت کافی بدهید.
  • استفاده از یخ: قرار دادن کیسه یخ روی شانه به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند در کاهش درد و التهاب مؤثر باشد. اما باید از قرار دادن یخ بر روی پوست بدون لایه ای مانند لباس یا حوله خودداری کنید تا از سوختگی جلوگیری شود.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و مسکن ها می تواند در تسکین درد و کاهش التهاب مؤثر باشد.
  • تخلیه بورسا: در برخی موارد، تخلیه مایع اضافی از بورسا با استفاده از سوزن و سرنگ (تکنیک آسپیراسیون) انجام می شود، و در بعضی موارد هم تزریق کورتیزون به طور همزمان انجام می شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید: در صورتی که سایر درمان ها موثر نباشند، تزریق های کورتیکواستروئید ممکن است برای کاهش التهاب و درد توصیه شود.
  • آنتی بیوتیک ها: در صورتی که بورسیت به دلیل عفونت باشد، ممکن است آنتی بیوتیک ها تجویز شوند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیک درمانی می تواند به بهبود وضعیت شانه و بازگشت به فعالیت های روزمره کمک کند.
  • جراحی: در موارد شدیدتر که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

پیشگیری از بورسیت شانه

می توانید از بروز آسیب و بورسیت شانه جلوگیری کنید با انجام تدابیر احتیاطی و انجام برنامه های ورزشی و انعطاف پذیری مناسب. در اینجا چند توصیه برای جلوگیری از آسیب به شانه مطرح می شود:

  • برنامه ورزشی و انعطاف پذیری: پزشک می تواند برنامه ای برای تقویت و کشش عضلات اطراف شانه، بازو، قفسه سینه و گردن توصیه کند. این برنامه شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری برای عضلات مورد نیاز می شود.
  • حفظ شرایط بدنی مناسب: حتی در دوره هایی که از ورزش کردن معاف هستید یا بعد از کناره گیری از ورزش، باید برنامه تمرینی و انعطاف پذیری مداوم را برای عضلات شانه و سایر بخش های بدن خود را دنبال کنید.
  • گرم کردن قبل از فعالیت: قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی یا بدنی سنگین، حتماً باید عضلات خود را گرم کنید. این کار باعث آماده شدن عضلات برای فعالیت و جلوگیری از آسیب می شود.
  • حفظ وضعیت بدنی صحیح: یاد بگیرید و حفظ کنید که در هنگام انجام فعالیت های روزانه و ورزشی وضعیت بدنی صحیح داشته باشید. موقعیت نادرست بدنی می تواند به آسیب و درد شانه منجر شود.
  • افزایش فعالیت های سخت به تدریج: اگر می خواهید فعالیت های سخت تری را انجام دهید، باید آن را به تدریج و با راهنمایی پزشک یا مربی انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا عضلات و تاندون های شانه به آرامی به فعالیت های جدید عادت کنند و از آسیب جلوگیری شود.
بورسیت شانه چیست
بورسیت شانه چیست

بهترین دکتر درمان بورسیت شانه

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان بورسیت شانه را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان بورسیت شانه خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با بورسیت شانه می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

 

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x