تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران

تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران
آنچه می خوانید...

تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران – بیشتر افراد با افزایش سن دچار زانو درد یا آرتروز می شوند. در صورتی که این بیماری پیشرفت کند با احتمال تعویض مفصل زانو مواجه خواهید شد اما با پیشرفت علم پزشکی روشی وجود دارد که اگر به موقع صورت گیرد نیازی به تعویض مفصل نیست. از طریق تزریق ژل غیر تهاجمی به زانو می توانید نیاز به عمل جراحی را به تعویق بیندازید. تزریق ژل یا هیالورونیک اسید به زانو ترکیبی از هیالورونیک است که به صورت طبیعی در مایع سینیویال مفصل یافت می شود و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. افرادی که دچار آرتروز زانو می شوند، هیالورنان در آن کم و نازک شده است؛ به خاطر همین ژل هیالورونیک اسید تزریق می شود تا مفصل ها روی یکدیگر لغزش پیدا کنند.

 

علت آرتروز زانو و نیاز به تزریق ژل

آرتروز یکی بیماری مفصلی فرسایشی است که عمدتا روی غضروف تاثیر می گذارد. در افراد سالم غضروف موجب می شود استخوان ها به روی یکدیگر بلغزند و فشاری که به استخوان وارد می شود را به خود جذب کنند. مفصل زانو حاوی مقداری مایع سینیویال است که باعث روان کنندگی استخوان ها می شود اما هنگامی که فرد به بیماری آرتروز مبتلا می شود لایه غضروف از بین رفته و مایع سینیویال نیز قدرت روان کنندگی خود را از دست می دهد همه این عوامل موجب می شود تا افراد اقدام به تزريق ژل هیالورونیک اسید کنند. با تزریق ژل به زانو مفاصلی که در طول آرتروز ساییده شده اند حالت ارتجاعی به خود گرفته و به تدریج استخوان ها می توانند حالت لغزندگی خود را به دست بیاورند.

 

تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران چگونه انجام می شود؟

برای تزریق ژل به مفصل زانو مراحل زیر انجام می شود:

  • با توجه به صلاح دید پزشک و شیوه ای که برای تزریق دارد بیمار به صورت کامل روی کمر دراز کشیده یا نشسته زانوی خود را خم می کند
  • سپس محلی که قرار است تزریق انجام شود توسط محلول ضد عفونی کننده مانند الکل یا پد تمیز می کنند
  • از بیمار خواسته می شود پای خود را شل نگه دارد؛ زیرا هر چقدر عضلات پا شل باشد به همان میزان عمل موفقیت آمیز خواهد بود و فرد درد کمتری احساس خواهد کرد
  • پزشک با استفاده از لیدوکایین محل تزریق را بی حس می کند
  • اگر به خاطر جمع شدن مایع مفصلی زانو ورم کرده باشد پزشک با استفاده از سرنگ مقداری از آن را خارج می کند
  • در مرحله بعد با استفاده از سرنگ استریل شده ژل هیالورونیک اسید به یک طرف زانو تزریق می شود
  • پس از تزریق ژل، زانو را مجدد تمیز کرده و بانداژ می کنند
  • در پایان فرد باید زانوی خود را چند بار خم و راست کند تا ژل به طور کامل در مفصل پخش شود
تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران
تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران

مزایای تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران

تزریق ژل هیالورونیک اسید علاوه بر نرمی و روان کنندگی استخوان ها مزایای دیگری دارد که به شرح زیر است:

لوبریکشین
ویسکوزیته هیالورونیک اسید بسیار بالاست؛ زیرا این اجازه را به مفصل زانو می دهد تا به صورت کامل به روی یکدیگر بلغزند و ضربه های وارد شده به استخوان را به خود جذب کنند. با تزریق ژل اصطکاک مفاصل کم شده و در نتیجه درد، خشکی، تخریب غضروف کاهش می یابد.

کاهش درد
برخی مواقع هیالورونیک اسید یک مرز بین انتهای عصب زانو ایجاد می کند که از انتقال پیام های درد به مغز جلوگیری می کند؛ بنابراین تزریق ژل موجب می شود اصطکاک بین مفاصل کم شده و درد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

عوارض جانبی محدود
تزریق ژل هیالورونیک اسید نسبت به تزریق استروئید عوارض و خطرات کمتری دارد. بعد از تزریق ممکن است با جمع شدن مایع و ورم مفصل مواجه شوید که جای نگرانی نیست؛ چون بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

دوران نقاهت کوتاه مدت
بلافاصله بعد از تزریق ژل می توانید به انجام فعالت های روزانه خود بپردازید اما تا جایی که می توانید از دویدن و بلند کردن اجسام برای چند روز جلوگیری کنید.

 

تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران مناسب چه افرادی است؟

این روش درمانی برای افرادی مناسب است که مبتلا به آرتروز زانو هستند و درد آن روی زندگی افراد تاثیر گذاشته است. افرادی که نمی توانند درد های مفصلی را با مصرف دارو و دیگر روش های درمانی مثل گرما یا سرما درمانی بهبود ببخشند؛ همچنین تزریق ژل هیالورونیک اسید به افرادی بیشتر تزریق می شود که نمی توانند قرص هایی مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن مصرف کنند. کسانی هم که برای جراحی مفصل زانو آمادگی ندارند تزریق ژل گزینه مناسب تری است.

تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران
تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران

مراقبت های بعد از تزریق ژل هیالورونیک اسید

فرد پس از تزریق ژل باید مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت استراحت کند تا هم درد کم شود و هم احتمال خارج شدن ژل از مفصل کاهش پیدا کند. در ظرف این مدت از بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
بعد از تزریق به توصیه پزشک حرکات ورزشی مختص زانو انجام دهید تا عضلات پا در اطراف زانو تقویت شود. انجام حرکات ورزشی می تواند علائم آرتروز زانو را کاهش داده و روند ساییدگی غضروف ها را کندتر کنند. افرادی که استخوان درد شدیدی دارند استخر درمانی توصیه می شود.
علاوه بر فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی خوردن مکمل هایی مانند کورکومین که در زردچوبه نیز یافت می شود به افراد پیشنهاد می شود. مصرف مکمل کورکومین بعد از تزریق ژل باعث می شود تاثیر آن بیشتر شود.

 

مراجعه به پزشک

آرتروز زانو یکی از بیماری‌های های شایع در بین افراد است که در هر سنی احتمال رخداد آن وجود دارد؛ از همین رو چنانچه با علائمی از آرتروز زانو مواجه شدید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تزریق ژل نیازی به جراحی پیدا نکنید. دکتر فرهاد شهبازی متخصص ارتوپد و جراح مفصل و استخوان یکی از بهترین پزشکانی هستند که تزریق ژل مفصل زانو در شمال تهران را انجام می دهند. برای دریافت ویزیت حضوری با شماره هایی که در وب سایت قرار داده شده تماس بگیرید.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x