بازسازی رباط صلیبی و مینیسک توسط جراح رباط صلیبی و مینیسک

جراح رباط صلیبی و مینیسک
آنچه می خوانید...

جراحی مجدد رباط صلیبی و مینیسک یکی از رایج ترین جراحی های ارتوپدی محسوب می‌ شوند. تقریباً ۱۰ درصد از این جراحی‌ ها به شکست می‌ خورد و نیاز به جراحی مجدد دارند. بازسازی رباط صلیبی و مینیسک باید توسط جراح رباط صلیبی و مینیسک انجام شود. در این مطلب از سایت دکتر فرهاد شهبازی قصد داریم در مورد جراحی مجدد رباط صلیبی و مینیسک و همچنین علل و علایم آن‌ ها صحبت کنیم.

 

علل شکست جراحی بازسازی رباط صلیبی

مشکلات تکنیکی جراحی یا بازتوانی نامناسب پس‌ از جراحی از دلایل اصلی شکست جراحی رباط صلیبی هستند. این نوع جراحی بسیار پیچیده است و احتمال اشتباه تکنیکال پزشکان کم‌ تجربه در این موارد بسیار زیاد خواهد بود. از جمله مشکلات تکنیکال معمول در این نوع جراحی می‌ توان به تونل فمور نامناسب، تونل تیبیا نامناسب و گرافت (پیوند) نامناسب اشاره کرد.

ناپایداری ثانویه درمان‌ نشده مفصل زانو یکی دیگر از دلایل شایع شکست جراحی رباط صلیبی است که معمولاً دلایل ناپایداری از آسیب رباط‌ های خلفی زانو، کنده شدن ریشه مینیسک، آسیب رباط صلیبی خلفی و واروس شدید زانوها نشأت می‌ گیرد. البته آسیب‌ های فیزیکی جدید به زانو نیز از دلایل شایع شکست جراحی رباط صلیبی هستند. زمانی‌ که رباط صلیبی جراحی می‌ شود و در حال بازسازی است، آسیب‌ های فیزیکی می‌ توانند روند بهبودی را با مشکل مواجه کنند. معمولاً زمانی‌ که جراحی در ۶ ماهه اول شکست می‌ خورد، اگر مشکلات تکنیکی جراحی و عدم بهبود بافت پیوند شده دلیل آن نباشند، می‌ توان آسیب‌ های فیزیکی را در این موارد مؤثر دانست.

جراح رباط صلیبی و مینیسک
جراح رباط صلیبی و مینیسک

جراحی بازسازی مجدد رباط صلیبی چه زمانی انجام می شود؟

جراحی مجدد رباط صلیبی زمانی انجام می‌ شود که رباط صلیبی مجدداً دچار پارگی شده باشد. پیش‌ از انجام جراحی باید بیمار برای بررسی و تعیین نوع جراحی اصلاح رباط صلیبی بررسی شود. جراحی دو مرحله‌ ای برای بیمارانی که تونل‌ های گشاد دارند صورت می‌ گیرد اما بیماران دیگر می‌ توانند از جراحی یک‌ مرحله‌ ای استفاده کنند. در جراحی های دو مرحله‌ ای، در مرحله اول پیوند استخوان در محل تونل جراحی صورت می‌ گیرد و پس‌ از ۶ ماه مرحله دوم پیوند رباط صلیبی انجام خواهد شد. در این زمینه برای تشخیص گشاد شدن تونل‌ ها از سی‌ تی‌ اسکن استفاده می‌ شود.

 

علت پاره شدن مجدد مینیسک زانو چیست؟

مینیسک یکی از بخش‌ های بسیار مهم است که کمک می‌ کند تا زانو در جای خود بماند و حرکات غیرطبیعی نداشته باشد. معمولاً در پارگی مینیسک زانو دو علت اصلی نقش دارند که یکی از آن‌ ها آسیب‌ های ضربه‌ ای حاد است و دیگری فرایند دژنراتیو بوده که به‌ آرامی و در طول زمان باعث آسیب و پارگی می‌ شود. توجه داشته باشید که فعالیت‌ های سنگین و حوادث ناگهانی، اشتباهات تکنیکال و عدم استراحت در دوران نقاهت نقش بسیار زیادی در پارگی مجدد مینیسک دارند. این وضعیت هم در افراد مسن و هم در افراد جوان رخ می‌ دهد. پارگی مینیسک می‌ تواند خیلی ضعیف باشد اما باز هم به‌ مرور زمان مینیسک آسیب‌ دیده نیاز به درمان دارد.

 

شایع ترین دلایل پارگی مینیسک حاد

در اثر ضربه‌ های چرخشی حاد پارگی مینیسک ایجاد می‌ شود که در طی آن‌ زانو خم شده و بیرون می‌ آید. معمولاً این آسیب همراه با پارگی رباط است. به‌ همین خاطر اغلب بیمارانی که دچار پارگی رباط می شوند، پارگی مینیسک نیز خواهند داشت.

 

شایع ترین علل پارگی مینیسک دژنراتیو

زمانی‌ که در اثر آرتروز غضروف زانو آسیب می‌ بیند و از بین می‌ رود، فشار بیشتری روی مینیسک وارد خواهد شد؛ بنابراین اگر مینیسک قبلاً جراحی شده باشد خیلی سریع دچار پارگی مجدد می شود.

جراح رباط صلیبی و مینیسک
جراح رباط صلیبی و مینیسک

علائم پارگی مینیسک داخلی زانو

پارگی مجدد مینیسک تا حد زیادی به شرایط بیمار و همچنین محل و میزان آسیب وارد شده به مینیسک بستگی دارد؛ اما شایع‌ ترین علایم پارگی مجدد مینیسک را می‌ توان در موارد زیر خلاصه کرد که با بروز هر کدام از آن‌ ها باید سریعاً به جراح رباط صلیبی و مینیسک مراجعه شود.

درد فوری بعد از آسیب: معمولاً زمانی که مینیسک مجدد پاره می‌ شود به‌ راحتی با وجود درد فوری پس‌ از آسیب قابل تشخیص است. این نوع آسیب‌ ها همراه با حس ضربه ناگهانی یا سوزش در داخل ساق پا همراه هستند.

درد متمرکز شده در نزدیکی پارگی مینیسک: معمولاً زمانی‌ که مینیسک جانبی مجدداً پاره می‌ شود، بیمار احساس سوزش و ناراحتی در قسمت خارجی زانو دارد. همچنین درد در بخش لبه داخلی زانو می‌ تواند ناشی از آسیب‌ دیدگی و پارگی مینیسک باشد.

تجمع مایع در مفصل زانو: تجمع مایع در مفصل زانو، تورم و کاهش تحرک از دیگر علایم پارگی مجدد مینیسک است که معمولاً همراه با آن آسیب‌ های دیگری به زانو وارد شده‌ است.

شروع آرام و کند علائم: در برخی موارد زمانی‌ که مینیسک مجدداً پاره می‌ شود شرایط کاملاً برعکس است و بیمار در حالت اولیه هیچگونه درد یا نشانه‌ خاصی ندارد و به‌ مرور زمان علایم شروع به پدیدار شدن می‌ کنند.

درد بعد از استراحت: در زمان پارگی مجدد مینیسک زانو درد با استراحت کاهش پیدا می‌ کند اما پس‌ از یک حرکت بسیار کوچک درد و تورم افزایش پیدا خواهند کرد.

قفل شدن زانو: جدا شدن مینیسک از ساختار زانو که در طی پارگی آن ایجاد می‌ شود، باعث خواهد شد که در داخل مفصل زانو قرار بگیرد و همین امر موجب قفل شدن زانو می‌ شود که فرد دیگر قادر نیست ساق پای خود را به‌ صورت صاف قرار دهد.

درد در حین حرکت: در این شرایط زمانی‌ که فرد حرکت می‌ کند درد بسیار زیادی را در ناحیه زانو خواهد کرد.

 

مراجعه به جراح رباط صلیبی و مینیسک

رباط صلیبی و مینیسک پس‌ از جراحی احتمال پارگی مجدد دارند؛ بنابراین کسانی که تحت این نوع عمل‌ های جراحی قرار می‌ گیرند باید دقت زیادی روی فعالیت‌ ها و حرکات خود داشته باشند تا از آسیب مجدد جلوگیری شود. اگر پس‌ از ۶ ماه مجدداً دچار آسیب به این دو بخش مهم شدید باید سریعاً به جراح رباط صلیبی و مینیسک مراجعه کنید تا روش درمانی مناسب را به شما پیشنهاد کنند. دکتر فرهاد شهبازی جراح ارتوپدی و متخصص جراحی مفصل زانو باتجربه بسیار زیاد در زمینه جراحی رباط صلیبی و مینیسک می‌ توانند در دوران بهبود و درمان شما کنارتان باشند. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید همین حالا با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x