درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
آنچه می خوانید...

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موثرترین عمل ها در علم پزشکی و یک عمل رایج در ارتوپدی است. ورم پا، یک بخش معمولی و مورد انتظار از روند بهبودی پس از جراحی زانو است. احتباس مایعات در پاها پس از جراحی زانو، وضعیتی است که به عنوان ادم شناخته می شود و می تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. تجربه مقداری تورم، کبودی و درد پس از جراحی زانو طبیعی است، اما اگر این علائم غیرقابل کنترل باشند، می تواند بر روند بهبودی شما تأثیر منفی بگذارد. در این مطلب از سایت دکتر فرهاد شهبازی به راه های درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، خواهیم پرداخت.

علل ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

  • التهاب طبیعی پس از جراحی: التهاب بخشی طبیعی و ضروری از مکانیسم دفاعی بدن است. با این حال، هنگامی که التهاب بیش از حد یا طولانی شود، می تواند منجر به عوارض جانبی نامطلوب، از جمله تورم پا شود.
  • تجمع مایعات در بافت ها: بدن برای بهبود ترومای جراحی، جریان خون را در ناحیه تحت عمل افزایش می دهد که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. با این حال، این اتفاق می‌تواند منجر به هجوم مایع به محل جراحی و بافت‌های اطراف شود. این تجمع موضعی مایع می تواند منجر به تورم و ادم بعد از جراحی شود.
  • عدم تحرک کافی: کم‌تحرکی و عدم حرکت کافی پس از جراحی می‌تواند به افزایش ورم پا کمک کند. عدم فعالیت می‌تواند باعث کاهش گردش خون و تجمع مایع در پاها شود.
  • عفونت های پس از جراحی: عفونت‌های ناشی از جراحی می‌توانند به ورم و التهاب در ناحیه جراحی و اطراف آن منجر شوند. این عفونت‌ها نیاز به درمان فوری دارند.
درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

روش‌های درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

  • کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه ورم کرده می‌تواند به کاهش التهاب و ورم کمک کند. کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه چند بار در روز می‌تواند مؤثر باشد.
  • بالا نگه داشتن پا: بالا نگه‌داشتن پا به میزان 30 درجه بالاتر از سطح قلب می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. این عمل باعث کاهش تجمع مایع در ناحیه پا می‌شود. استفاده از بالش یا بالشتک زیر پا می‌تواند به راحتی این وضعیت را فراهم کند.
  • بانداژ فشاری: به احتمال زیاد زمانی که در بیمارستان هستید از بانداژ یا جوراب های فشاری استفاده می کنید، و همچنین ممکن است پزشک توصیه کند که حداقل 2 هفته پس از عمل همچنان آن ها را استفاده کنید. این جوراب ها می توانند به کاهش خطر ایجاد لخته خون و درد پا کمک کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست شما ممکن است توسط تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) جریان خون را زیاد کند. این دستگاه ها جریان های الکتریکی را به پوست می رسانند و هدفشان کاهش درد عصبی است. همچنین ممکن است در جلسات، ماساژ درمانی زانو برای شما انجام شود.
  • تمرینات منظم: تمرینات مچ پا را انجام دهید که در آن مچ پا به طور مکرر به بالا و پایین فشار داده می شود. حرکت مچ پا به دلیل انقباض ماهیچه ساق پا از تورم و ترومبوز ورید عمقی (DVT) جلوگیری می کند.
  • داروهای ضد درد و التهاب: اکثر افراد تا چند هفته بعد عمل از داروهای مسکن خوراکی استفاده می کنند، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن. اگر درد شدید ادامه یابد، ممکن است مسکن‌های قوی‌تری مانند ترامادول (Ultram) یا اکسی کدون (OxyContin) تجویز شود.
  • کنترل وزن و تغذیه: کنترل وزن و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش فشار بر روی مفصل و ناحیه جراحی کمک کند. غذاهای ضدالتهاب مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی‌های چرب (مثل سالمون)، و مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و ورم کمک کنند. همچنین، مصرف کافی آب و کاهش نمک در رژیم غذایی نیز به کاهش ورم پا کمک می‌کند.

چقدر طول می کشد ورم پا بعد از جراحی خوب شود؟

ورم پا در هفته اول پس از جراحی، شدید یا متوسط است. به تدریج پس از گذشت 2 تا 3 هفته کاهش می یابد. در برخی موارد ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا ورم پا درمان شود. به طور کلی در همان هفته های اول، شاهد کاهش درد و بهبود حرکت زانو خواهید بود.

درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

 

بهترین دکتر درمان ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ورم پا پس از جراحی تعویض مفصل زانو یک مشکل شایع است که ممکن است نیاز به درمان و مراقبت خاص داشته باشد. با پیروی از روش‌های درمانی مناسب و رعایت توصیه‌های پزشکی، می‌توان به کاهش ورم و تسریع فرآیند بهبودی کمک کرد. در صورت بروز مشکلات جدی یا عدم بهبود ورم، مشاوره با پزشک متخصص ضروری است. دکتر فرهاد شهبازی،متخصص ارتوپد، با تبحر و تجربه فراوان در جراحی های تعویض مفصل زانو، بهترین مشاوره و درمان را برای کاهش ورم پا به شما توصیه می کنند. برای رزرو نوبت می توانید از طریق سایت یا شماره های مطب اقدام کنید.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x