سرطان استخوان لگن چیست

سرطان استخوان لگن چیست
آنچه می خوانید...

سرطان استخوان لگن چیست؟

سرطان استخوان لگن ناشی از رشد غیرطبیعی سلول های استخوانی در ناحیه لگن است. این بیماری معمولاً با درد در منطقه لگن همراه است که منجر به اختلال در خواب و فعالیت های روزمره می شود. تومور بدخیم در لگن باعث ضعف سلول ها و استخوان های درگیر می شود و در نتیجه حتی با ضربات کم، شکستگی استخوان اتفاق می افتد.

سرطان استخوان لگن و انواع آن

سرطان استخوان لگن به دو نوع اصلی، یعنی نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. سرطان اولیه کمتر رخ می دهد و بیشتر بافت استخوانی، به خصوص استخوان های بلند مانند بازوها، پاها و لگن را درگیر می کند. در حالی که سرطان ثانویه، که به طور نسبی رایج تر است، از متاستاز سرطان از دیگر قسمت های بدن به استخوان ها ناشی می شود.

سرطان استخوان لگن چیست
سرطان استخوان لگن چیست

ابتلا به سرطان استخوان لگن اولیه نادر است؛ بیشتر توده های سرطانی در این ناحیه از نوع ثانویه هستند که از دیگر اندام ها به استخوان لگن متاستاز می شوند. این بیماری می تواند قسمت مغز استخوان لگن را درگیر کرده و علائمی مانند تب و لرز شبانه، خونریزی، درد لگن با شدت ضربان ها و نارسایی کلیه ایجاد کند.

دلایل رخ داد سرطان لگن

علت اصلی ایجاد سرطان استخوان لگن به طور کامل مشخص نیست. اما عواملی که ممکن است در افزایش خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان یا سرطان های استخوان: وجود سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان می تواند یک عامل خطرزای مهم برای ابتلا به سرطان استخوان لگن باشد.
  • تابش: قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای مضر ممکن است به عوامل خطرزایی تبدیل شود که باعث ایجاد سرطان استخوان لگن می شوند.
  • پیوند سلول های بنیادی: برخی از مطالعات نشان داده اند که پیوند سلول های بنیادی ممکن است در برخی از موارد به افزایش خطر ابتلا به سرطان استخوان لگن منجر شود.
  • شیمی درمانی قبلی با عوامل آلکیله کننده: استفاده از برخی از عوامل شیمی درمانی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان استخوان لگن شود، به ویژه در مواردی که از آلکیله کننده ها استفاده شود.
  • بیماری های استخوانی مانند یاژه استخوان: برخی از بیماری های استخوانی مانند یاژه استخوان می توانند به عوامل خطرزایی برای ایجاد سرطان استخوان لگن تبدیل شوند.
  • سندروم های ژنتیکی ارثی: برخی از سندروم های ژنتیکی ارثی نیز ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان استخوان لگن شوند.
  • تومورهای موجود در غضروف: وجود تومورهای موجود در غضروف می تواند نشانگر یک عامل خطرزای برای ایجاد سرطان استخوان لگن باشد.

انواع سرطان استخوان لگن

انواع سرطان استخوان لگن شامل موارد زیر می شود:

  • کندروسارکوما: یک نوع نادر و خوش خیم از سرطان استخوان لگن که بافت غضروفی استخوان را درگیر می کند. اغلب این نوع سرطان علائم خاصی ندارد و درمان آن معمولاً با استفاده از شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی انجام می شود. علت اصلی این نوع سرطان به جهش ژنتیکی DNA، که ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است، بازمی گردد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد.
  • استئوسارکوما: این نوع سرطان استخوان لگن نادر و بدخیم است که به سرعت در بافت استخوان لگن رشد می کند. علائم استئوسارکوما می تواند شامل درد در استخوان، التهاب، تورم و قرمزی در محل تومور، شکنندگی استخوان و تشدید درد با حرکت باشد.
  • مولتیپل میلوما: یکی از انواع سرطان استخوان لگن که به واسطه سرطان شدن پلاسما سل های مغز استخوان ایجاد می شود. پلاسما سل ها معمولاً وظیفه دفاع از بدن را انجام می دهند اما وقتی بیش از حد تکثیر می یابند، به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

راه های تشخیص سرطان لگن

برای تشخیص سرطان استخوان لگن، پزشک ممکن است به روش ها و آزمایش های زیر متوسل شود:

  • بررسی سوابق بیماری و معاینه بالینی: پزشک ابتدا سوابق بیماری و علائم را مورد بررسی قرار داده و یک معاینه بالینی دقیق انجام می دهد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون می تواند برای بررسی وجود آنزیم های مرتبط با بیماری و نشانگرهای دیگر مفید باشد.
  • اشعه ایکس (X-ray): این آزمون ممکن است تصاویری از استخوان ها ارائه دهد و به دکتر کمک کند تا نشانه هایی از تغییرات غیرطبیعی در استخوان ها را تشخیص دهد.
  • سی تی اسکن (CT scan): این تصویربرداری ممکن است تصاویر دقیق تری از استخوان ها و بافت های اطراف ارائه دهد.

درمان سرطان استخوان لگن

درمان سرطان استخوان لگن بسته به نوع و مرحله پیشرفتگی بیماری، سن و وضعیت جسمی بیمار متفاوت است. به طور کلی، روش های رایج درمان این بیماری عبارتند از:

  • پرتودرمانی: استفاده از پرتودرمانی برای تسکین علائم و کاهش اندازه تومورها می تواند یک گزینه درمانی موثر باشد.
  • شیمی درمانی: استفاده از داروهای شیمی درمانی برای کاهش اندازه تومور و کنترل گسترش سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • سرما درمانی (کرایوتراپی): این روش شامل استفاده از نیتروژن مایع برای یخ زدایی سلول های سرطانی می شود تا به طور موثر از بین بروند.
  • عمل جراحی: جراحی ممکن است برای برداشتن کامل تومور سرطانی و حتی قطع بخشی از استخوان یا بافت های مجاور مورد استفاده قرار گیرد. در برخی موارد، پروتزهای استخوانی ممکن است بعد از جراحی مورد استفاده قرار گیرند.
  • درمان هدفمند با دارو: استفاده از داروهای ضدالتهاب و ضددرد برای تسکین علائم، بیس فسفونات ها برای حفظ ساختار استخوان و داروهای سیتوتوکسیک برای توقف رشد سلول های سرطانی ممکن است از روش های درمانی باشند.
سرطان استخوان لگن چیست
سرطان استخوان لگن چیست

بهترین دکتر درمان سرطان استخوان لگن

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان سرطان استخوان لگن را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان سرطان استخوان لگن خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با سرطان استخوان لگن می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x