پارگی تاندون دست

پارگی تاندون دست
آنچه می خوانید...

پارگی تاندون دست و نشانه های آن

پارگی تاندون، یکی از آسیب های شایع و دردناک در دست و مچ است که متأسفانه تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است. این آسیب می تواند باعث محدودیت حرکتی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره شود و در صورت عدم درمان به موقع، عوارض طولانی مدتی مانند ضعف و از دست دادن عملکرد عضلات دست و مچ را ایجاد کند.

در این مقاله، سعی داریم با مرور جامعی بر آناتومی تاندون ها، انواع پارگی، علل ایجاد، نشانه ها و روش های تشخیص و درمان و همچنین راه های پیشگیری، شما را با این آسیب شایع و روش های مقابله با آن آشنا کنیم. پارگی تاندون اگرچه می تواند بسیار دردناک و ناتوان کننده باشد، اما با آگاهی و درمان صحیح، قابل کنترل و بهبودی کامل است. پس همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر در مورد این موضوع مهم بحث و بررسی کنیم.

آناتومی تاندون های دست

تاندون ها بافت های فیبری و محکمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. در دست، تعداد زیادی تاندون وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

پارگی تاندون دست
پارگی تاندون دست

تاندون های انگشتان در کف دست قرار دارند و ماهیچه های خم کننده انگشتان را به استخوان های انگشتان متصل می کنند. همچنین، تاندون های دراز و نازکی وجود دارند که از مچ تا انگشتان امتداد می یابند و کار خم و صاف کردن مچ و انگشتان را برعهده دارند.

تاندون های مهم دیگری که در ناحیه مچ و دست قرار دارند شامل تاندون خم کننده انگشت شست، تاندون دوقلوی کف دست و تاندون خم کننده مچ دست می شوند. آسیب به هر یک از این تاندون ها می تواند باعث اختلال در حرکت و عملکرد دست شود.

گاهی ممکن است بر اساس ورزش های سنگین یا تصادفات، تاندون دست دچار آسیب شود و در نتیجه نیاز به درمان داشته باشید. بنابراین، آگاهی از آناتومی و کارکرد تاندون های مختلف دست نقش مهمی در تشخیص صحیح آسیب های تاندونی و انتخاب روش درمان مناسب دارد.

انواع پارگی تاندون دست

پارگی تاندون دست انواع مختلفی دارد که بر اساس محل پارگی، شدت و گستردگی آسیب طبقه بندی می شود.

از نظر محل پارگی، تاندون های خم کننده انگشت شست، تاندون دوقلوی کف دست و تاندون خم کننده مچ به عنوان شایع ترین تاندون های درگیر در پارگی تاندون دست مطرح هستند.

از لحاظ شدت آسیب نیز، پارگی ها به سه دسته تقسیم می شوند: پارگی کامل که تمام ضخامت تاندون را درگیر می کند، پارگی ناقص که بخشی از تاندون آسیب دیده را درگیر می کند و پارگی سطحی که محدود به لایه های سطحی تاندون است.

از نظر گستردگی نیز، پارگی می تواند محدود به یک ناحیه کوچک یا گسترده در طول تاندون باشد.

بنابراین، با توجه به محل، شدت و گستردگی پارگی، روند درمان و بازتوانی متفاوت خواهد بود و تشخیص صحیح نوع پارگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلایل پارگی تاندون دست

علت پارگی تاندون دست معمولا به دلایل زیر ایجاد می شود:

  • آسیب ها و ضربات مستقیم به دست مانند سقوط روی دست یا ضربه شدید به آن.
  • فشارهای تکراری بر تاندون ها به دلیل انجام حرکات مکرر مچ و دست در برخی شغل ها.
  • التهاب و آسیب های مکرر به تاندون ها (تاندونیت).
  • پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی در سنین بالا.
  • بیماری های التهابی مفاصل مانند روماتیسم مفصلی.
  • ناهنجاری های مادرزادی ساختار استخوان و تاندون.
  • دیابت و اختلالات اندوکرینی.
  • مصرف برخی داروهای کورتیکواستروئیدی.
  • کمبود ویتامین C.

بنابراین، پارگی تاندون می تواند علل متعددی داشته باشد که تشخیص صحیح علت، نقش مهمی در درمان و پیشگیری از عود مجدد آن دارد.

علائم پارگی تاندون دست

علائم پارگی تاندون دست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید هنگام خم کردن انگشت.
  • زخم در سطح دست.
  • متورم شدن انگشتان دست.
  • درد در هنگام لمس کردن.
  • ناتوانی در حرکت دادن مفصل.

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است با توجه به شدت و موقعیت پارگی تاندون متفاوت باشند و احتمالاً برخی از این علائم ممکن است بیشتر یا کمتر شدت داشته باشند.

درمان پارگی تاندون دست

درمان پارگی تاندون دست معمولا با روش های مختلفی صورت می گیرد، که انتخاب روش درمان بستگی به تشخیص پزشک و شدت پارگی دارد. در ادامه، تعدادی از انواع روش های درمان پارگی تاندون دست را مشاهده می کنید:

  • استراحت: در صورتی که آسیب وارد شده کم باشد، پزشک ممکن است استراحت کردن را تجویز کند. ممکن است از بریس یا آتل برای بی حرکت نگه داشتن دست استفاده شود.
  • مصرف دارو: برای تسکین درد و علائم بیمار، از داروهای ضدالتهاب و غیراستروئیدی استفاده می شود. استراحت کردن و مصرف این داروها، در کاهش و درمان درد بسیار مؤثر است.
  • عمل جراحی: در صورت پارگی شدید تاندون دست، درمان معمولا به صورت جراحی است. جراحی زودتر، نتایج بهتری را به دنبال دارد. در زمان جراحی، پزشک ابتدا دو سر تاندون را کنار هم قرار داده و سپس بخیه می زند. بعد از عمل، دست را در آتل قرار می دهند.

رعایت توصیه های پزشک بعد از جراحی لازم و ضروری است، زیرا این موارد می توانند روند بهبودی را تسریع کنند. با انجام تمرینات و فعالیت های فیزیوتراپی نیز می توان بهبودی را تسریع بخشید و قدرت و انعطاف دست را افزایش داد.

پارگی تاندون دست
پارگی تاندون دست

بهترین دکتر درمان تاندون دست

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان تاندون دست شما را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای تاندون دست خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با تاندون دست می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x