درمان کشیدگی همسترینگ

درمان کشیدگی همسترینگ
آنچه می خوانید...

درمان کشیدگی همسترینگ

درمان کامل کشیدگی همسترینگ شدید با استراحت یا فیزیوتراپی و یا تمرینات سبک ورزشی و کششی ممکن نیست. در موارد حاد این بیماری، ضرورت وجود جراح زانو پس از انجام بررسی های ابتدایی، معاینات بالینی، و مشاهده عکس های ام آرایی احساس می شود. اگر کشیدگی همسترینگ شدید تایید شود، درمان جراحی باز توسط جراح زانو ضروری است.

اکثر افراد مبتلا به کشیدگی همسترینگ در ناحیه پا و پشت زانو، عمدتاً ورزشکاران حرفه ای هستند که این مشکل به دلیل فشار بیش از حد یا کشیدگی شدید عضلات پشت زانو به وجود می آید.

درمان کشیدگی همسترینگ نیازمند مهارت و تخصص زانوپزشکان است و تنها توسط متخصصان متخصص در این زمینه انجام شود. بنابراین، جهت درمان کشیدگی همسترینگ به صورت جدی، ایجاد تعامل با جراح زانو و پا حائز اهمیت است.

مشکلات عضلات همسترینگ

صدمات به عضلات همسترینگ، به عنوان مثال کشیدگی در ورزشکاران، به خصوص در ورزش هایی مانند دو، فوتبال، و بسکتبال، اتفاق می افتد و می تواند باعث درد شدید شود. این نوع آسیب ها می توانند از کشیدگی خفیف عضله که به راحتی درمان می شود، تا کشیدگی قسمتی یا کامل عضله که بهبود آن ممکن است ماه ها طول بکشد، متغیر باشند. بیشتر آسیب های همسترینگ در قسمت ضخیم و میانی عضله یا در نقاط اتصال فیبرهای عضلانی به فیبرهای تاندون رخ می دهند.

در موارد جدیدتر و شدیدتر، تاندون همسترینگ ممکن است کاملاً از استخوان جدا شود یا حتی قسمتی از استخوان را به همراه ببرد، که این حالت به عنوان شکستگی کندگی (avulsion) شناخته می شود.

درمان کشیدگی همسترینگ
درمان کشیدگی همسترینگ

دلایل آسیب های عضلات همسترینگ

فاکتورهای ریسک که ممکن است احتمال آسیب های عضلات همسترینگ را افزایش دهند شامل موارد زیر می شوند:

  • سفتی عضلات: افزایش سفتی عضلات ممکن است احتمال کشیدگی و آسیب های همسترینگ را افزایش دهد. انجام حرکات کششی می تواند از این احتمال کاسته شود.
  • ناهماهنگی عضلات: زمانی که یک گروه عضلانی به نسبت گروه مقابل خود بسیار قوی تر است، احتمال کشیدگی عضله افزایش می یابد. به عنوان مثال، عضلات چهار سر ران که در جلوی ران قرار دارند ممکن است از عضلات همسترینگ که در پشت ران قرار دارند قوی تر باشند.
  • ضعف عضلات: ضعف عضلات می تواند باعث کاهش تحمل عضلات در برابر فشار تمرینات ورزشی شود و در نتیجه، احتمال آسیب به عضلات افزایش یابد.
  • خستگی عضلات: خستگی باعث کاهش قابلیت عضلات در جذب شوک و انرژی می شود، که می تواند منجر به افزایش احتمال آسیب عضله شود.
  • نوع فعالیت: ورزش هایی که خطرات بیشتری برای آسیب های همسترینگ دارند، از جمله دویدن، فوتبال، و بسکتبال هستند. همچنین، ورزشکاران مسن و ورزشکاران جوان در حال رشد به آسیب های عضلات همسترینگ حساس تر هستند.

درمان کشیدگی عضله همسترینگ

درمان کشیدگی عضلات پشت ران (همسترینگ) بلافاصله پس از آسیب به عضله، نیاز به اقداماتی دارد. این اقدامات عبارتند از:

  • محافظت و استراحت: تا زمانی که آسیب دیده است، باید از فعالیت های فیزیکی خودداری کرد و به استراحت کامل عضلات نیاز است.
  • استفاده از ماساژ یخ: استفاده از یخ برای کاهش التهاب و درد می تواند مفید باشد. یخ را در یک دسته کاهنده قرار داده و روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.
  • فشردن عضو با باند های کشی: با استفاده از باند های کشی، فشار ملایمی روی عضو آسیب دیده وارد شود تا کمک به کاهش تورم و درد شود.
  • بالا گرفتن عضو در مراحل اولیه: در ابتدا، بالا گرفتن عضو ممکن است کمک کننده باشد. این کار باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود.
  • استفاده از داروهای ضد درد یا ضد التهاب: مصرف داروهای ضد درد یا ضد التهاب غیر استروئیدی با تجویز پزشک ممکن است در کاهش درد و التهاب مؤثر باشد.
  • بی حرکت کردن مفصل زانو با بریس: این کار برای چند روز اول پس از آسیب می تواند به تثبیت مفصل کمک کند.
  • فیزیوتراپی: جلسات فیزیوتراپی تحت نظر یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند به کاهش درد، تورم و افزایش قدرت عضلات همسترینگ کمک کند. از تکنیک های مختلفی نظیر گرمادرمانی، اولتراسوند، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی، مگنت درمانی، شاک ویو درمانی و تکنیک های رهاسازی عضلانی ممکن است استفاده شود.

پس از گذشت چند روز و کاهش درد و تورم، ورزشکار باید تمرینات خاص تحت نظر پزشک و فیزیوتراپیست انجام دهد تا انعطاف پذیری و قدرت عضلات همسترینگ را بهبود بخشد.

در موارد شدیدتر، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا حتی نیاز به عمل جراحی ممکن است، اما بیشتر موارد معمولاً به درمان های غیر جراحی پاسخ می دهند.

بهترین حرکات ورزشی برای درمان کشیدگی همسترینگ

تمرینات برای تقویت همسترینگ (عضلات پشت ران) می توانند به بهبود انعطاف پذیری و قدرت این عضلات کمک کنند. در زیر تمریناتی که برای همسترینگ مفید هستند آورده شده اند:

  • پرس پا (Leg Press): این تمرین عضلات پشت ران را قوی کرده و به تقویت آن ها کمک می کند.
  • اسلاید همسترینگ (Hamstring Slide): این تمرین اغلب با استفاده از دستگاه اسلاید همسترینگ انجام می شود و به تقویت و افزایش انعطاف پذیری همسترینگ کمک می کند.
  • دمبل RDL با انگشتان بالا (Romanian Deadlift with Raised Toes): این تمرین با استفاده از دمبل، عضلات پشت ران را مستقیماً تحریک می کند و به بهبود قدرت و استحکام آن ها کمک می کند.
  • دمبل صبح به خیر (Good Morning with Dumbbells): این تمرین به خصوص روی همسترینگ تأثیر دارد و به تقویت آن کمک می کند. با استفاده از دمبل، این تمرین انجام می شود.
  • تیغ فر (Lunges): تمرین تیغ فر نیز علاوه بر تقویت عضلات ران، به بهبود استحکام همسترینگ نیز کمک می کند.
درمان کشیدگی همسترینگ
درمان کشیدگی همسترینگ

بهترین دکتر درمان کشیدگی همسترینگ

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان کشیدگی همسترینگ شما را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان کشیدگی همسترینگ می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با درمان کشیدگی همسترینگ می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x