درد استخوان لگن و درمان آن

درد استخوان لگن و درمان آن
آنچه می خوانید...

درد استخوان لگن و درمان آن

درد در منطقه های خارجی لگن، بالای ران ها و یا باسن، معمولاً ناشی از مشکلات مربوط به عضلات، رباط ها، تاندون ها و یا دیگر بافت های نرم اطراف مفصل ران است. این نوع درد ممکن است به علت بیماری ها یا عوارض مرتبط با نقاط دیگری از بدن مانند کمر یا زانوها به وجود آید که به آن درد ارجاعی می گویند. به عبارت دیگر، در این حالات، علت درد لگن منشأ خارج از خود لگن است، مانند تنگی کانال نخاعی یا مشکلات زانو. در این مقاله، به بررسی علائم، علت ها و روش های درمان درد لگن پرداخته می شود.

دلایل درد استخوان لگن

در بیشتر موارد، درد استخوان لگن و باسن به عوامل ساده ای برمی گردد؛ مانند بلند کردن اشیاء سنگین. این نوع درد معمولاً ناشی از کشیدگی یا التهاب بافت های نرم مانند تاندون ها است و معمولاً پس از چند روز بهبود می یابد. اما درد لگن به طور مداوم ممکن است ناشی از عوارض خاصی باشد. برای مثال، درد ناشی از مشکلات مفصل ران ممکن است در کشاله ران، جلوی پا یا حتی زانوها احساس شود. گاهی اوقات، درد زانو تنها نشانه ای از مشکلات استخوان لگن است که به آن درد ارجاعی می شود و نسبتاً شایع است. درد استخوان لگن می تواند در منطقه باسن (هرچند درد در این ناحیه ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به کمر نیز به وجود آید) و یا در قسمت های خارجی لگن احساس شود.

درد استخوان لگن و درمان آن
درد استخوان لگن و درمان آن

شایع ترین دلایل درد استخوان لگن

بعضی از دلایل شایع درد استخوان لگن و باسن عبارتند از:

  • آرتروز: شایع ترین عامل درد لگن و باسن، آرتروز و به خصوص استئوآرتریت است، که نوعی آرتروز فرسایشی است که با بالا رفتن سن در افراد ایجاد می شود.
  • شکستگی های استخوان لگن: این نوع شکستگی ها به طور خاص در افراد مسن شایع است، به خصوص افرادی که با استئوپروز (کاهش تراکم بافت استخوانی) مبتلا هستند.
  • تاندونیت و بورسیت: بسیاری از تاندون های اطراف لگن وظیفه اتصال ماهیچه ها به مفاصل را برعهده دارند. در صورت استفاده بیش از حد یا شرکت در فعالیت های شدید، این تاندون ها ممکن است به راحتی ملتهب شوند.
  • فتق: در ناحیه کشاله ران، فتق ممکن است باعث ایجاد درد در جلوی ران شود. زنان باردار به علت افزایش فشار وارده بر دیواره شکمشان، در معرض فتق کشاله ران قرار دارند.
  • مشکلات مربوط به زنان و کمر: درد استخوان لگن ممکن است دلایل مربوط به زنان داشته باشد.
  • اندومتریوز: رشد پوشش رحم در محل نادرست می تواند باعث حساسیت و دردناک شدن ناحیه لگن شود، که برخی خانم ها آن را درد استخوان لگن می نامند. همچنین درد ناشی از کمر و ستون فقرات ممکن است در اطراف باسن و استخوان لگن احساس شود.
  • سیاتیک: این مسئله نیز می تواند در پشت استخوان لگن درد ایجاد کند. البته درد ناشی از سیاتیک ممکن است از ناحیه کمر شروع شده و از پشت باسن به پاها انتشار یابد.

نشانه های درد استخوان لگن

علائم و نشانه های درد استخوان لگن و باسن بسته به نوع عارضه ای که باعث درد شده است می تواند عبارتند از:

  • احساس ناراحتی در ران ها
  • درد در داخل مفصل ران
  • ناراحتی در کشاله ران
  • درد خارج از مفصل ران
  • درد در منطقه باسن

در بعضی موارد، درد ایجاد شده در نواحی دیگری از بدن مانند کمر یا کشاله ران (از جمله دردهای ناشی از فتق) می تواند به ناحیه لگن انتشار یابد. همچنین، با انجام فعالیت های شدید، ممکن است درد شما شدت یابد، به خصوص اگر علت آن آرتروز باشد. همراه با درد، دامنه حرکتی شما ممکن است کاهش یابد. همچنین برخی افراد به دلیل درد در ناحیه لگن ممکن است دچار لنگی شوند.

درمان درد لگن

برای درمان درد باسن و لگن، روش ها و راهکارهای متعددی وجود دارد. میزان موفقیت هر کدام از این روش ها نه تنها به شرایط استخوانی فرد، بلکه به عواملی که در ایجاد درد نقش دارند نیز بستگی دارد. برای طراحی بهترین برنامه درمانی، مشاوره با پزشک خود الزامی است. درمان درد لگن می تواند شامل روش های دارویی، فیزیوتراپی، ورزش درمانی، طب سوزنی، ماساژ، تزریقات درون مفصل با استفاده از استروئیدها، اوزون، هیالورونیک اسید یا ژل، سلول های بنیادی و جراحی باشد.

درمان دارویی

  • استفاده از مسکن های بدون آسپرین، داروهای ضد التهاب، کورتیکواستروئیدها، داروهای تعدیل کننده (مانند داروهای تغییر دهنده روند بیماری) و داروهای خواب.

تزریقات

  • استفاده از تزریق کورتیکواستروئید به منظور کاهش التهاب و در نتیجه درد در ناحیه مورد نظر.
  • تزریقات اوزون، پی آر پی و سلول های بنیادی که برای دردهای لگن استفاده می شوند.

فیزیوتراپی و ورزش درمانی

  • مراجعه به فیزیوتراپیست برای تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی، حفظ تون عضلانی و کاهش درد.
  • انجام تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی در منزل به منظور ادامه درمان.

استفاده از وسایل کمکی

  • استفاده از عصا یا وسایل کمکی دیگر برای کاهش فشار وارد بر لگن و باسن.
  • استفاده از کفی های طبی برای حمایت، تنظیم و بهبود عملکرد پا.

ارتز

  • استفاده از انواع مختلف ارتزهای لگن و ران برای کمک به کاهش درد و افزایش تحرک پذیری و ثبات.

کاهش فشار

  • ادامه فعالیت های روزمره با آرامش، اما با اندازه گیری مناسب.
درد استخوان لگن و درمان آن
درد استخوان لگن و درمان آن

بهترین دکتر برای درمان درد استخوان لگن

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان درد استخوان لگن را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان درد استخوان لگن خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با سرطان استخوان لگن می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x