پارگی و درمان روتاتور کاف

پارگی و درمان روتاتور کاف
آنچه می خوانید...

پارگی و درمان روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف (کلاهک گرداننده) یکی از عوامل رایج در بروز درد و ناتوانی در بین بزرگسالان است. هر سال، حدود ۲ میلیون نفر در ایالات متحده به دلیل مشکلات مرتبط با روتاتور کاف به پزشک مراجعه می کنند.

پارگی در روتاتور کاف شانه می تواند باعث ضعف آن شود. به عبارت دیگر، فعالیت های روزمره مانند حرکات شانه زدن یا پوشیدن لباس ممکن است با درد همراه باشند و انجام آنها دشوار باشد.

آناتومی شانه

شانه شامل سه استخوان است: استخوان فوقانی بازو (هومروس)، کتف (اسکاپولا)، و ترقوه (کلاویکل). شانه به عنوان یک مفصل گوی و کاسه شناخته می شود: سر استخوان فوقانی بازو در یک کاسه کم عمق در پهنای شانه قرار دارد.

پارگی و درمان روتاتور کاف
پارگی و درمان روتاتور کاف

بازو توسط روتاتور کاف در کاسه شانه نگه داشته می شود. روتاتور کاف یک گروه از چهار عضله است که به صورت تاندون در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا پوششی اطراف سر هومروس را شکل دهند. روتاتور کاف هومروس را به اسکاپولا متصل می کند و در بلند کردن و چرخش بازو کمک می کند.

تاندون های روتاتور کاف سر هومروس (استخوان فوقانی بازو) را پوشش می دهند و در بالابردن و چرخش بازو کمک می کنند.

یک کیسه لغزاننده به نام بورسا بین روتاتور کاف و استخوان بر روی راس شانه (آکرومیون) وجود دارد. بورسا اجازه می دهد تاندون های روتاتور کاف آزادانه بلغزند. در صورت آسیب یا صدمه به تاندون های روتاتور کاف، این بورسا نیز ممکن است ملتهب و دردناک شود.

انواع پارگی روتاتور کاف

وقتی یک یا چند تاندون روتاتور کاف دچار پارگی می شود، تاندون دیگر به طور کامل به سر هومروس متصل نمی شود.

بیشتر پارگی ها در تاندون سوپرااسپیناتوس رخ می دهند، اما ممکن است بخش های دیگر روتاتور کاف نیز درگیر شوند. در بیشتر موارد، پارگی تاندون ها با ساییدگی آغاز می شود. با پیشرفت آسیب، تاندون می تواند کاملاً پاره شود، بعضی اوقات با بلند کردن یک جسم سنگین این پارگی اتفاق می افتد.

انواع مختلفی از پارگی وجود دارد:

  • پارگی جزئی: این نوع از پارگی نیز به عنوان پارگی ناقص شناخته می شود. در صورت آسیب به تاندون رخ می دهد، اما کاملاً آن را قطع نمی کند.
  • پارگی با ضخامت کامل: این نوع پارگی نیز به عنوان پارگی کامل شناخته می شود. در این پارگی، کل تاندون از استخوان جدا می شود. در پارگی با ضخامت کامل، در واقع یک حفره در تاندون وجود دارد.

دلایل پارگی روتاتور کاف

علت های پارگی روتاتور کاف به شرح زیر ماست:

پارگی حاد

  • وقوع حادترین حالات پارگی می تواند نتیجه افتادن بازوهای خود بر روی زمین یا بلند کردن اشیاء سنگین با یک حرکت تکانشاست.
  • پارگی حاد ممکن است همراه با سایر آسیب های شانه مانند شکستگی ترقوه یا درز شانه رخ دهد.

پارگی دژنراتیو

  • بیشترین پارگی ها در نتیجه دژنراسیون یا تخریب تدریجی تاندون رخ می دهند.
  • این دژنراسیون بطور طبیعی با پیری رخ می دهد و پارگی های روتاتور کاف در افراد مسن تر شایع تر است.
  • در پارگی دژنراتیو، تاندون ها به طور آرام و تدریجی آسیب می بینند و می توانند کاملاً پاره شوند.

عوامل مشارکت کننده در پارگی دژنراتیو یا مزمن روتاتور کاف عبارتند از:

  • استرس مکرر: تکرار حرکات یکسان شانه می تواند عضلات و تاندون های روتاتور کاف را تحت فشار قرار دهد، مانند ورزش های بیس بال، تنیس، قایقرانی و وزنه برداری.
  • کمبود خونرسانی: با پیری، خونرسانی به تاندون های روتاتور کاف کاهش می یابد که می تواند توانایی طبیعی بدن در ترمیم آسیب دیدگی تاندون را کاهش دهد.
  • اسپورهای استخوانی: رشد اسپورهای استخوانی زیر استخوان آکرومیون می تواند به تاندون روتاتور کاف فشار وارد کند و با گذشت زمان موجب ضعیف تر شدن تاندون و افزایش احتمال پارگی آن شود.

درمان پارگی روتاتور کاف

درمان پارگی روتاتور کاف به شرح زیر ماست:

درمان غیر جراحی

در حدود ۸۰ درصد از بیماران توسط درمان های غیر جراحی تسکین درد و بهبود عملکرد شانه شان را تجربه می کنند. گزینه های درمانی غیر جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت: استراحت و محدود کردن فعالیت های بالای سر توسط پزشک پیشنهاد می شود. پیشنهاد اسلینگ جهت محافظت از شانه و ثابت نگه داشتن آن نیز ممکن است داده شود.
  • اصلاح فعالیت: اجتناب از فعالیت هایی که درد در شانه را افزایش می دهند.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: مصرف داروهایی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می تواند درد و تورم را کاهش دهد.
  • تمرینات تقویتی و فیزیوتراپی: تمرینات مخصوص حرکت و قدرت می توانند شانه را تقویت کرده و درمان درد را تسریع کنند. تقویت عضلات حمایتی از شانه می تواند از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کند.
  • تزریق استروئید: در صورتی که استراحت و داروهای دیگر بهبودی ندهند، تزریق داروهای ضد التهابی موضعی مانند کورتیزون ممکن است موثر باشد.

درمان جراحی

در صورتی که درمان های غیر جراحی نتایج مطلوبی نداشته باشند، جراحی می تواند توصیه شود. مواردی که نشان دهنده نیاز به جراحی هستند عبارتند از:

  • عدم بهبودی درد در مدت زمان معقول.
  • پارگی بزرگ (بیش از ۳ سانتی متر) با کیفیت بافت اطراف مناسب.
  • ضعف قابل توجه و از دست دادن عملکرد شانه.
  • پارگی ناشی از آسیب حاد اخیر.

درمان جراحی برای ترمیم پارگی روتاتور کاف اغلب شامل اتصال مجدد تاندون به سر هومروس است. چندین گزینه برای ترمیم پارگی روتاتور کاف وجود دارد که جراح ارتوپدی بهترین گزینه را برای نیازهای بهداشتی شخصی شما تعیین خواهد کرد.

در هر صورت، درمان موثر به منظور کاهش درد و بازگرداندن عملکرد شانه است. انتخاب گزینه های مناسب درمانی بستگی به شرایط فردی، نوع پارگی و عوامل دیگری دارد که پزشک شما باید آنها را مورد بررسی و برنامه درمانی مناسب را تهیه کند.

پارگی و درمان روتاتور کاف
پارگی و درمان روتاتور کاف

بهترین دکتر درمان پارگی روتاتور کاف

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان روتاتور کاف را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان روتاتور کاف خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با روتاتور کاف می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x