درد استخوان ساق پا

درد استخوان ساق پا
آنچه می خوانید...

درد استخوان ساق پا

درد ساق پا معمولاً در ارتباط با فعالیت های ورزشی به وجود می آید. این درد معمولاً با واژه “درد شین” یا “شین اسپلینت” شناخته می شود و به دردی اطراف لبه داخلی استخوان ساق پا (درشت نی) اشاره دارد.

فعالیت های ورزشی متمایل به ایجاد درد ساق پا هستند، به ویژه هنگام دویدن. هر فعالیت ورزشی فشار زیادی روی عضلات ساق پا می آورد، به ویژه زمانی که شما به تازگی برنامه ی تمرینی خود را شروع کرده اید.

اقدامات ساده ای می توانند بهبودی در درد استخوان ساق پا را ایجاد کنند. استراحت، استفاده از یخ برای کاهش التهاب، و کشش عضلات، اغلب موثر هستند. در هنگام ورزش، اجتناب از فشار زیاد روی اندام هایتان می تواند کمک کند تا از ظهور مجدد این مشکل پیشگیری شود.

درد ساق پا (شامل سندرم استرس استخوان درشت نی)، معمولاً به التهاب عضلات، تاندون ها و بافت های استخوانی اطراف استخوان درشت نی مربوط است. درد، معمولاً در امتداد لبه داخلی استخوان درشت نی، جایی که عضلات به استخوان متصل می شوند، احساس می شود.

درد استخوان ساق پا
درد استخوان ساق پا

علت های درد ساق پا

به طور کلی، درد ساق پا زمانی ایجاد می شود که ماهیچه ها و بافت های استخوان (ضریع استخوان) پا به دلیل ورزش های مکرر بیش از حد فشار و کار کشیده شوند.

این درد معمولاً به دنبال تغییر ناگهانی در فعالیت های بدنی ایجاد می شود. این تغییرات ممکن است شامل افزایش تعداد روزهای ورزشی در هفته یا تغییر در شدت و مدت آن باشد، مانند دویدن در فواصل طولانی یا دویدن روی سطوح ناهموار مثل تپه ها.

عوامل دیگری که در ایجاد درد ساق پا دخالت دارند، عبارتند از:

  • داشتن کف پای صاف یا قوس غیرطبیعی.
  • استفاده از کفش های نامناسب هنگام ورزش.

افرادی که دویدن را به صورت حرفه ای انجام می دهند (مانند دونده ها) در معرض بیشترین خطر بروز درد ساق پا قرار دارند. همچنین رقصنده ها و سربازان نیز از دیگر گروه هایی هستند که به طور معمول با این عارضه مواجه می شوند.

نشانه های درد ساق پا

علائم و نشانه های رایج درد ساق پا عبارتند از:

  • درد در امتداد مرز استخوان درشت نی، که ممکن است تیز و خنجری باشد یا کند و ضرباندار.
  • ممکن است در ناحیه ی درد کمی ورم ایجاد شود.
  • درد معمولاً قبل و بعد از ورزش ایجاد می شود.
  • تشدید درد با لمس ناحیه ی آسیب دیده ممکن است رخ دهد.

تشخیص مشکل و درد زانو

پس از توضیح علائم بیماری و گرفتن سوابق پزشکی، پزشک شما را مورد معاینه قرار می دهد. تشخیص دقیق اهمیت بسیاری دارد زیرا گاهی ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که می تواند بر بهبودی تاثیرگذار باشد.

پزشک ممکن است برای رد احتمال سایر بیماری های ساق پا، دستور عکس برداری از آن ناحیه را بدهد. مشکلات مختلفی از جمله شکستگی استرس، التهاب تاندون (تاندونیت) و سندرم کمپارتمان مزمن می توانند علت درد ساق پا باشند.

  • شکستگی استرسی: در صورتی که درمان درد ساق پا موجب نتیجه ی مطلوب نشود، پزشک ممکن است نیاز به بررسی و اطمینان از عدم وجود شکستگی استرسی داشته باشد. شکستگی استرسی، به وقوع آمدن یک ترک کوچک در استخوان درشت نی به دلیل فشار و کارکشیدن بیش از حد روی آن است. عکسبرداری هایی که تصویر آناتومی ساق پا را نشان می دهند، می تواند در تشخیص وجود این عارضه کمک کند. معمولاً اسکن استخوان و MRI قادرند به نمایش شکستگی استرسی در استخوان درشت نی بپردازند.
  • تاندونیت (التهاب تاندون): تاندون ها عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. تاندونیت زمانی رخ می دهد که تاندون ها دچار التهاب می شوند. این حالت معمولاً با درد ساق پا دردناک همراه است، به ویژه اگر تاندون دچار پارگی موضعی باشد. با استفاده از عکسبرداری MRI می توان تاندونیت را تشخیص داد.
  • سندرم کمپارتمان مزمن: این سندرم به طور معمول یک حالت غیررایج است که علائمی شبیه به درد ساق پا ایجاد می کند. سندرم کمپارتمان مزمن یک عارضه دردناک است که زمانی رخ می دهد که فشار بین عضلات به سطح خطرناکی می رسد. این سندرم معمولاً با ورزش همراه است و معمولاً با توقف فعالیت، درد به زودی کاهش می یابد.

درمان درد ساق پا

روش های درمان بدون جراحی عبارتند از:

  • استراحت: استراحت و عدم انجام فعالیت هایی که ممکن است درد را تشدید کنند، بهبودی درد ساق پا را تسریع می کند. استراحت معمولاً شامل چندین هفته است و در این مدت انجام فعالیت های هوازی سبک مانند شنا، دوچرخه سواری ثابت و استفاده از دستگاه الیپتیکال مفید است.
  • مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی: داروهایی مثل ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن که دارای اثر ضد التهابی هستند، می توانند در کاهش درد و ورم کمک کنند.
  • کمپرس یخ: استفاده از بسته های یخ چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • استفاده از ساق بند طبی: استفاده از ساق بند طبی می تواند از ورم بیشتر جلوگیری کند و پایداری را افزایش دهد.
  • تمرینات انعطاف پذیری: انجام تمرینات کشش عضلات پا می تواند به بهبودی درد و احساس بهتر در ساق پا کمک کند.
  • استفاده از کفش مناسب: استفاده از کفش با زیرسازی مناسب می تواند فشار روی ساق پا را کاهش دهد.
  • استفاده از ارتز: ارتز می تواند به قرارگیری صحیح و ثبات مچ و کف پا در کفش کمک کند و در نتیجه فشار روی ساق پا را کاهش دهد.
درد استخوان ساق پا
درد استخوان ساق پا

بهترین دکتر درمان درد ساق پا

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان درد ساق پای شما را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان ساق پای خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با درد ساق پای می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

 

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x