در رفتگی مفاصل

در رفتگی مفاصل
آنچه می خوانید...

در رفتگی مفاصل و درمان

دررفتگی یک نوع آسیب مفصلی است که زمانی رخ می‌دهد که دو استخوان از هم جدا می‌شوند. این وضعیت معمولاً به دلیل تصادف، ضربه یا زمین‌خوردن به وجود می‌آید و می‌تواند در مفاصل مختلف بدن اتفاق بیفتد. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم که دررفتگی چیست، در کدام قسمت‌های بدن بیشتر اتفاق می‌افتد، چه علائمی دارد، علت بروز این مشکل چیست، چگونه پزشک آن را تشخیص می‌دهد، راه‌های درمان آن چیست، آیا نیاز به جراحی دارد و اگر درمان نشود، چه می‌شود و چگونه می‌توان از این آسیب پیشگیری کرد.

دررفتگی چیست؟

دررفتگی وضعیتی است که در آن دو سر مفصل سطح تماس خود را از دست می‌دهند و استخوان‌های مفصل از هم جدا می‌شوند. پزشکان جداشدن کامل استخوان‌های یک مفصل را دررفتگی می‌نامند، در حالی که اگر دررفتگی جزئی باشد و بخشی از سطح تماس از بین برود، به آن سابلوکساسیون می‌گویند.

در رفتگی مفاصل
در رفتگی مفاصل

هر نوع ضربه و آسیبی ممکن است باعث این عارضه شود و در نتیجه، در آن مفصل درد و بی‌ثباتی ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است این عارضه همراه با آسیب رباط یا غضروف همراه باشد. برای درمان این مشکل معمولاً نیاز به مداخله پزشکی است، اما در برخی موارد هم مفصل خودبه‌خود به جای خود بازمی‌گردد و مشکل برطرف می‌شود.

انواع دررفتگی مفصل

دررفتگی ممکن است در مفاصل مختلف بدن مانند آرنج، شانه، زانو و مچ پا ایجاد شود. تمامی مفاصل بدن مستعد این عارضه هستند، اما برخی مفاصل بیشتر تحت تأثیر آسیب قرار می‌گیرند و احتمال دررفتگی آن‌ها بالاتر است.

دررفتگی زانو

دررفتگی زانو یا کشکک زانو عارضه‌ای نادر است، اما می‌تواند عوارض جدی‌تری نسبت به سایر مفصل‌ها ایجاد کند. در این عارضه کل مفصل زانو دچار دررفتگی می‌شود و معمولاً با پارگی رباط همراه است و باید سریعا اقدامات پزشکی انجام شود.

دررفتگی مچ دست

دررفتگی مچ دست جزو مشکلاتی است که کمتر اتفاق می‌افتد. در تصادف یا ورزش ممکن است به مچ دست فشار وارد شود و مفصل آن از جای خود خارج شود. در این وضعیت ممکن است استخوان، تاندون و اعصاب هم آسیب ببینند.

دررفتگی شانه و کتف

شایع‌ترین نوع دررفتگی، دررفتگی شانه است. در این وضعیت سر استخوان بازو از حفره آن خارج می‌شود و این عارضه در قسمت کتف اتفاق می‌افتد. گاهی در این ناحیه دررفتگی آکرومیوکلاویکولار به وجود می‌آید که مربوط به مفصلی است که ترقوه را به آکرومیون متصل می‌کند.

دررفتگی آرنج

بعد از دررفتگی شانه، دررفتگی آرنج بسیار شایع است. در شرایطی مانند افتادن روی بازو ممکن است این عارضه اتفاق بیفتد. گاهی ضربه شدید باعث می‌شود با شکستگی و آسیب عصبی همراه باشد. ممکن است کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که مفصل آرنج از جای اصلی خود خارج می‌شود، درد زیادی ایجاد کرده، قدرت بازو کم می‌شود و نمی‌توان آرنج را تکان داد.

دررفتگی مچ پا

آسیب شدید به مچ پا ممکن است باعث دررفتگی مچ پا شود. در این شرایط احتمال پارگی رباط‌های مچ پا وجود دارد. در تصادف با وسایل نقلیه موتوری احتمال بروز این وضعیت بیشتر است. گاهی در هنگام ورزش و پریدن هم به مچ پا فشار وارد شده و استخوان‌های مفصل از هم جدا می‌شوند.

دررفتگی فک

دررفتگی فک وضعیت اورژانسی و بسیار جدی است. این عارضه درد شدیدی ایجاد می‌کند و گاهی ممکن است امکان بسته شدن دهان وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید سریعا اقدامات درمانی انجام شود. معمولاً این نوع دررفتگی زمانی ایجاد می‌شود که دهان بیش از حد باز شود. به‌عنوان‌مثال هنگام عمل دندانپزشکی، خمیازه کشیدن، استفراغ یا گاز زدن مواد خوراکی با ابعاد بزرگ ممکن است دررفتگی فک اتفاق بیفتد.

دررفتگی لگن

دررفتگی لگن یا ران شوک شدیدی ایجاد می‌کند. در این وضعیت سر استخوان ران از حفره آن خارج می‌شود. نوع خاصی از دررفتگی لگن وجود دارد که مادرزادی است. این عارضه برخی نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در فیتینگ لگن نوزاد ایجاد می‌شود. دررفتگی مادرزادی لگن قبل از تولد ایجاد شده و علت آن ممکن است ژنتیکی، هورمونی یا مکانیکی باشد.

دررفتگی انگشت دست و انگشت پا

گاهی ممکن است انگشت دست یا پا دچار این عارضه شود. این وضعیت معمولاً مفصل مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که انگشت کشیده شود یا ضربه بخورد و به عقب بازگردد، این عارضه ایجاد می‌شود. معمولاً هنگام بازی با توپ یا زمین خوردن دررفتگی انگشت دست و پا اتفاق می‌افتد.

دررفتگی ناف

دررفتگی ناف یا افتادگی ناف اصطلاحی است که با دررفتگی مفاصل تفاوت دارد. در این شرایط عضلات ناف جابه‌جا می‌شوند. بلند کردن اجسام سنگین، پریدن یا استرس ممکن است این وضعیت را ایجاد کند. سردرد، بی‌حالی و دل‌پیچه از علائم آن هستند.

علائم دررفتگی مفصل

گاهی ممکن است دررفتگی به صورتی باشد که جابه‌جایی استخوان دیده شود. ممکن است استخوان به طور غیرطبیعی بیرون بزند و روی پوست فشار وارد کند. معمولاً این عارضه علائم زیر را ایجاد می‌کند:

  • درد مفاصل
  • تورم
  • احساس ضربه ناگهانی هنگام آسیب
  • مشکل در حرکت دادن ناحیه آسیب‌دیده
  • ناتوانی از ایجاد فشار روی مفصل و کاهش قدرت
  • کبودی و تغییر رنگ: در ابتدا کبودی بنفش مایل به سیاه است. بعد از چند روز سبز و زرد می‌شود.
  • حساس به لمس
  • پیچ‌خوردگی یا جابه‌جایی
  • بی‌حسی یا حس غیرطبیعی
  • درمان دررفتگی

اقدامات درمانی برای این عارضه شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای درمان دررفتگی در اولین قدم باید درد تسکین پیدا کند. به همین دلیل پزشک داروهای مسکن و ضدالتهاب تجویز می‌کند.
  • برای کاهش درد و تسریع بهبودی باید مفصل بی‌حرکت بماند. پزشک باید از آتل یا بانداژ استفاده کند تا مفصل تکان نخورد.
  • در برخی موارد پزشک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست می‌توانند مفصل را در سریع‌ترین حالت به جای قبلی خود بازگردانند. برای این کار نیازی به بیهوشی نیست.
  • در موارد نادر مانند دررفتگی‌های مکرر یا آسیب به استخوان، ماهیچه یا تاندون‌ها باید جراحی تحت بیهوشی انجام شود. مواردی مانند تثبیت مفصل، بازسازی بافت آسیب‌دیده یا آرتروپلاستی (تعویض مفصل با پروتز) از این دست جراحی‌ها است.
در رفتگی مفاصل
در رفتگی مفاصل

بهترین دکتر درمان دررفتگی مفصل

هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان دررفتگی مفصل شما را سخت تر کند. قطعا مشاوره و مراجعه به یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت پروسه درمانی و عمل شما و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای دررفتگی مفصل خود می توانید به دکتر شهبازی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز درمان های لازم را به شما ارائه می دهند و در تمام مسیر بهبودی شما را یاری می کنند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با دررفتگی مفصل می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای روش های درمانی جراحی یا غیر جراحی هستید یا خیر.

دکتر فرهاد شهبازی

جراح ارتوپدی
متخصص جراحی مفصل زانو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x